Ademhaling

Wanneer je gaat sporten ga je voor resultaat. Je wil er iets mee bereiken, denk bijvoorbeeld aan meer kracht, conditie of gewichtsverlies. Maar denk je tijdens het sporten ook aan je ademhaling? Je ademhaling vertelt veel over je sportprestaties. Het komt dan ook geregeld voor dat iemand tijdens het sporten onbewust verkeerd, te snel of te langzaam ademt. Ben je echt buitenadem, dan kan dit erop wijzen dat je te zwaar sport. In die situatie is een goede ademhaling nog belangrijker. Hoe je goed kunt blijven ademhalen tijdens het sporten?

Tip 1: oefenen
Ademen gaat vanzelf. Wel heeft de ene persoon een snellere of juist langzamere ademhaling dan de ander. Dit is niet bewust. Wanneer je eenmaal bewust bent van hoe je ademhaalt, kun je er ook op letten om beter te gaan ademhalen. Dit is eenvoudig te oefenen, bijvoorbeeld met meditatie.

Ga op je rug liggen en sluit je ogen. Adem door je neus in en door je mond uit. Voel de adem door je buik gaan. Hierdoor zet het middenrif uit waardoor je meer zuurstof binnen zult krijgen. Herhaal deze oefening enkele keren en voel hoe je lichaam ontspant.

Tip 2: en adem uuuuiiiiiittttt
Tijdens het sporten wordt onze ademhaling automatisch sneller en korter. Je raakt buitenadem. Wordt dit te erg, dan kun je zelfs duizelig worden. Goed ademen tijdens het sporten is dan ook een must. Let tijdens het sporten op de manier waarop je ademhaalt. Adem je via je neus of via je mond? Kies de manier die jij het prettigst vindt. Zakt je hartslag wanneer je bewust ademt? Dan doe je het goed!

Over het algemeen adem je in rust door je neus en tijdens inspanning door je mond. Let tijdens het sporten vooral op het uitademen. Adem rustig en langer uit.

Tip 3: blijven ademen
Tijdens krachttraining kan het lastig zijn om door te blijven ademen. Wanneer je je spieren aanspant houd je vaak onbewust je adem in. En dat is niet goed… Probeer wanneer je tilt, duwt of een krachttrainingsoefening uitvoert rustig door te blijven ademen. Dit is niet alleen belangrijk voor het binnen krijgen van voldoende zuurstof, maar maakt ook de oefening vele malen makkelijker. Door te blijven ademen kun je namelijk kracht zetten vanuit je hele lichaam.

Tip 4: pak rust
Ademhalingsoefening kunnen een goede manier zijn om ook tijdens inspanning je adem onder controle te houden. Door voor en na het sporten een ademhalingsoefening te doen ben je bewust van je ademhaling. Dit maakt het eenvoudiger om tijdens het sporten controle te houden over je ademhaling.

Een voorbeeld van een makkelijke ademhalingsoefening is als volgt: Adem in door je neus, adem uit door je neus en pauzeer. Adem vervolgens pas weer wanneer je merkt dat je daar behoefte aan hebt (het is niet de bedoeling dat je jouw ademhaling onnodig lang vasthoudt). Is je adem weer rustig en regelmatig, dan heb je de oefening juist uitgevoerd.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: GezondNu