Chronische stress

Stress hoeft niet erg te zijn. Een beetje stress kan er zelfs voor zorgen dat je productiever en meer alert bent. Dit komt doordat je lichaam bij stress de stoffen cortisol en adrenaline produceert. Is de stresssituatie voorbij, dan neemt de hoeveelheid cortisol en adrenaline in je lichaam af en kan je lichaam ervan herstellen.

Ervaar je veel, vaak of lang stress, dan kan dit nadelige gevolgen hebben. In dat geval blijven de stress hormonen in je lichaam hoog en kan dat resulteren in chronische stress. Chronische stress blokkeert creativiteit en kan in sommige gevallen zelfs leiden tot een burnout.

Meer verbindingen
In je hersenen bevinden zich specifieke gedeelten die verantwoordelijk zijn voor bepaalde gedachten, gevoelens en handelingen. De amygdala is het deel in je hersenen dat verantwoordelijk is voor gevaar herkenning. De emotie die hieraan wordt gekoppeld is angst. Bij chronische stress worden er steeds meer verbindingen gelegd in je amygdala. Het gevolg hiervan is dat je hersenen steeds meer situaties als een bedreiging zien waardoor je ongemerkt in een vicieuze cirkel terecht komt.

Verslechterde signalen
De hippocampus is een ander onderdeel van je hersenen. Dit deel houdt zich vooral bezig met leren, herinneren en het beheersen van stress. Ervaar je lange periodes van stress en zijn de waardes cortisol en adrenaline gedurende een lange periode erg hoog, dan verslechteren de signalen van de hippocampus. Het gevolg hiervan is dat er minder nieuwe hersencellen worden aangemaakt.

Rationeel denken
Het onderdeel dat wordt gebruikt bij rationeel nadenken is de prefrontale cortex. Eveneens een belangrijk onderdeel bij het onder controle houden van stress. Bij langdurige stress krimpt dit gedeelte van je hersenen. Het gevolg hiervan is dat je minder goed doordachte keuzes kunt maken.

Minder stress, meer geluk!
Gelukkig zijn er verschillende manieren om stress te verminderen. De meest effectieve manieren zijn zelfs niet alleen goed tegen stress, maar ook voor de rest van je lichaam! Sporten en meditatie zijn namelijk de meest effectieve manieren wanneer je kampt met stress. Beide verminderen stress, zorgen voor een verhoogde aanmaak van het gelukshormoon endorfine en vergroten je hippocampus. Dat onderdeel van je hersenen wat stress onder controle helpt te houden!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Women’s Health | Gezond Nu