Krachttraining voor vrouwen

Net als over veel andere onderwerpen doen er ook over sporten (en fitness) veel feiten, maar ook veel fabels de ronde. Eerder schreven we al over de feiten en fabels over buikspieroefeningen. Want buikvet bijvoorbeeld verbrand je niet alleen door (veel) buikspieroefeningen te doen.. Daar is meer voor nodig! Hetzelfde geldt voor een aantal andere ‘adviezen’ die rondgaan.

Hoe vaker, hoe beter
Hoe vaker je gaat sporten, hoe beter… Dat is dus niet helemaal waar. Bij Curves adviseren we in ieder geval drie keer per week te gaan. Meer mag, maar let op want je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen. Train je te vaak, dan is de hersteltijd voor je spieren te kort en kan dat leiden tot een blessure.

Sporten = meer energie
Yes, dit is helemaal waar! Ondanks dat het misschien wat tegenstrijdig klinkt zorgt voldoende beweging voor meer energie. Dit komt doordat je lichaam tijdens het sporten endorfine aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je je energieker gaat voelen. Ook verbeter je je conditie. Hierdoor houd je zowel het sporten als andere activiteiten langer vol!

Afwisseling leidt tot meer resultaat
Bij Curves werken we niet voor niets met een programma bestaande uit zowel cardio- als krachttraining. Door af te wisselen in de oefeningen die je doet train je jouw hele lichaam en niet maar één of enkele spiergroepen.

Zweten staat gelijk aan vetverbranding
Hoe harder je zweet, hoe meer vet je verbrand… Toch? Nou, nee… Niet helemaal. Vet verlaat je lichaam namelijk niet via zweet. Je ademt het namelijk uit! De hoeveelheid die je zweet is afhankelijk van hoe goed jouw lichaam de lichaamstemperatuur kan bewaren. Stijgt jouw lichaamstemperatuur sneller bij inspanning, dan zal je dus eerder gaan zweten. Toch is het mogelijk dat jouw workout buddy die minder zweet evenveel vet verbrandt.

Alleen cardio is genoeg
Voor wie bij Curves sport weet dat dit een fabel is. Alleen cardio is niet genoeg om kilo’s te verliezen. Ja, met cardio verbrand je vet. Maar daarnaast mag krachttraining absoluut niet ontbreken. Krachttraining zorgt ervoor dat jouw spieren aan het werk worden gezet. Ook na de workout blijven jouw spieren energie verbruiken, onder andere voor het herstel. Hierdoor verbrand je dus niet alleen tijdens het sporten, maar ook in rust vet!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Voeding en fitness | Follow Fit Girls