Fitnesstracker

Een fitnesstracker, bijvoorbeeld een smartwatch, kan helpen om jouw doelen eenvoudiger te behalen en meer uit je training te halen. Mocht je er niet in een keer uit komen hoe zo’n tracker werkt? Raak dan niet in paniek! Met deze tips haal jij het meeste uit jouw fitnesstracker en de gegevens die worden gemeten.

Optimale afwisseling
Tegenwoordig zijn veel fitnesstrackers voorzien van een hartslagmeter. Handig, want deze kan je vertellen wanneer je in een lage intensiteit steady-state oefening (50% – 60% van jouw maximum), een cardio-toestand (70% – 80%) of een piektoestand (boven de 80%) bent.

Deze percentages komen overeen met het percentage van jouw maximale hartslag. Simpel gezegd geldt; hoe hoger de hartslag, hoe sterker de verbranding.

Zowel training waarbij je hartslag 80% of meer aangeeft als training waarbij je hartslag ongeveer 50% – 60% is, is van belang. Bij de hoge hartslag verbrand je kort meer calorieën. Dit zijn voornamelijk calorieën die je gedurende de dag binnen hebt gekregen. Echter; bij de lagere hartslag verbrand je het vet dat is opgeslagen.

Jouw conditie versterken
Cardio is een goede manier om jouw conditie naar een hoger niveau te tillen. Door te leren over je verschillende hartslagzones kun je eveneens gerichter je conditie verbeteren. Om je cardiovasculaire conditie te verbeteren is het nodig dat je zo lang mogelijk in je piekzone blijft. Door je hart steeds wat harder te laten werken blijf je jouw lichaam verbeteren. Zit er geen uitdaging in de training, dan verandert je lichaam op den duur ook niet meer.

Dagelijkse doelen
Naast het meten van je hartslag houdt een fitnesstracker ook het aantal stappen dat je zet bij. Handig om te weten is dat het aantal verbrande calorieën dat hierbij wordt aangegeven is gebaseerd op een gegeneraliseerde vergelijking. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met je lengte, gewicht en leeftijd om de berekening te maken. Om deze berekening zo nauwkeurig mogelijk te houden is het van belang om jouw persoonlijke gegevens up-to-date te houden. Verlies je gewicht, dan kan dit invloed hebben op het aantal calorieën dat je verbrand bij het zetten van een X aantal stappen.

Voldoende diepe slaap
Niet alleen beweging maar ook een goede nachtrust is belangrijk wanneer het aankomt op jouw fitheid. Door jouw slaap te optimaliseren krijgt jouw lichaam beter de kans om te herstellen en de aanpassing aan de oefening te verwerken.

Met een tracker die jouw NREM-slaap bijhoudt kun je leren wat de oorzaken zijn van een goede of slechte nachtrust. Dit kan helpen om in het vervolg sneller in slaap te vallen waardoor je meer tijd hebt om in de NREM diepe slaap te komen. Mogelijke oorzaken kunnen zijn stressvolle dagen, wel of niet gesport, koffie etc.

Heb jij wel eens gesport met een fitnesstracker? Lijkt het je iets om te proberen?

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Womens Health