Gezond Hart

Beweging, een goede nachtrust, niet roken en drinken zijn belangrijk voor een gezond hart. Ook gezonde voeding heeft een grote invloed op het welzijn van ons hart. Welke voedingsmiddelen je standaard in je maaltijden kunt verwerken voor een fit en sterk hart?

Een gezond hart
Voor een gezond hart is het allereerst belangrijk om gevarieerd te eten. Zorg daarnaast ervoor dat je voldoende beweegt, met regelmaat ontspant, weinig alcohol drinkt en niet rookt. Beweeg je vijf keer per week matig intensief, dan zorgt dit voor een aantoonbaar verschil in de gezondheid van je hart. Ga je dus drie keer in de week naar Curves, dan ben je al over de helft!

Door met regelmaat je hart sneller te laten pompen zetten de vaten uit. Dit resulteert in een fitter gevoel, een beter uithoudingsvermogen en ook de spierkracht neemt al snel toe. Verder verminder je op lange termijn de kans op diabetes, overgewicht en botontkalking. Hoe je jouw hart nog een extra beetje kunt ondersteunen? Met de juiste voeding natuurlijk!

  1. Felgekleurde groenten
    Felgekleurde groente is niet alleen een feestje voor het oog… Ook je hart wordt er ontzettend gelukkig van. Denk bijvoorbeeld aan wortels, zoete aardappelen en rode pepers. Ik alle drie zitten gezonde stoffen die het risico op hartaandoeningen verlagen. Denk bijvoorbeeld aan carotenoïden, vezels en vitaminen. Ook tomaten dragen bij aan een goede gezondheid van het hart. Deze bevatten namelijk lycopeen, vitamine C en bétacaroteen.
  2. Groene thee
    Drink je drie à vier kopjes groene thee per dag, dan verlaag je de bloeddruk en verklein je de kans op een beroerte. Reden genoeg om dat glas wijn in de avond om te wisselen voor een heerlijke kop groene thee!
  3. Peulvruchten
    Langzame koolhydraten… Daar wordt je hart vrolijk van! Deze langzame variant van de koolhydraten zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel minder snel piekt en daalt wat fijn is voor je hart.
  4. Rode vruchten
    De een geeft de voorkeur aan citrusvruchten, de ander is liefhebber van roodfruit! Wist je dat rode vruchten als bosbessen, frambozen en aardbeien veel antioxidanten bevatten? Antioxidanten hebben een positieve invloed op je bloeddruk en verkleinen daarmee eveneens de kans op hart- en vaatziekten.
  5. Vette vis
    Een keer per week vette vis draagt bij aan een lagere kans op sterfte aan hartziekten. Dit wordt veroorzaakt door de hoeveelheid omega 3-vetzuren die in de vis zitten. Ook verkleint het regelmatig eten van vis het risico op een hartaanval. Voorbeelden van vette vis zijn zalm, tonijn of haring.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Gezond Nu