Droge, pijnlijke ogen

Tegenwoordig zit het grootste deel van de mensen bijna de hele dag achter de computer. De kans is groot dat je op den duur begint te staren. Normaal gesproken knipper je zo’n 25 keer per minuut met je ogen. Ben je aan het werk op de computer, dan is dit naar schatting maar zo’n 10 keer per minuut. Dit leidt al snel tot droge, vermoeide en soms pijnlijke ogen. Hoe je dit kunt voorkomen? Met deze eenvoudige oefeningen:

Tegen droge ogen
Heb je last van droge ogen? Knipper dan tien keer snel met je ogen en sluit ze vervolgens gedurende 20 seconden. Herhaal dit drie keer achter elkaar en je zult merken dat je ogen een stuk minder droog aan voelen.

Verschillende afstanden
Wanneer je aan het werk bent op de computer zit je vaak vrij dicht op je scherm. Je ogen zijn dan continu gefocust op het scherm dat dicht bij je in de buurt staat. Wissel daarom af en laat je ogen met regelmaat even focussen op iets in de verte. Kijk hier zo’n halve minuut naar en herhaal dit een aantal keer gedurende de dag.

Ook kun je het iets dichterbij zoeken. Om je blik wat te verruimen kun je eveneens je hand uitstrekken en je duim opsteken. Breng de duim vervolgens richting je gezicht, helemaal naar je neus. Volg met je ogen de duim en let erop dat je de duim scherp blijft zien. Ben je met je duim helemaal bij je neus? Sluit dan even je ogen. Herhaal deze oefening acht keer achter elkaar.

Tegen spanning
Heb je last van spanning? Probeer dan de volgende oefening eens. Ga aan je bureau zitten en zet je ellebogen op het bureaublad. Leg vervolgens je ogen op de muis van je hand. Is het helemaal donker voor je ogen? Adem dan rustig in en uit. Open je ogen vervolgens langzaam weer. Herhaal deze oefening zo vaak als nodig. Je zult merken dat spanning rustig aan wat afneemt.

Een andere variant op deze oefening is palmeren. Hierbij wrijf je jouw handen tegen elkaar warm. Maak vervolgens kommetjes van je handpalmen en bedek daarmee je ogen zonder dat je handen je ogen raken. Let erop dat het echt donker is. Je mag dus niks meer kunnen zien. Alleen op deze manier kunnen je ogen volledig ontspannen.

Door de twee bovenstaande oefeningen kan het zijn dat je begint te gapen. Dat is helemaal niet erg… Het is juist goed! Gapen is een teken van ontspanning. Daarnaast worden je ogen net wat vochtiger wanneer je gaapt.

Let ten alle tijden bij bovenstaande oefeningen op dat de oefeningen prettig voelen en geen extra pijn of andere klachten veroorzaken. Is dit wel het geval of twijfel je? Neem dan altijd contact op met een deskundige als een huisarts of opticien.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezond NU