Gezichtsyoga

Iets wat (helaas) bij ouder worden hoort, maar wat vrijwel elke vrouw liever zo lang en goed mogelijk wil voorkomen is het krijgen van rimpels. Fronsrimpels, kraaienpootjes of een onderkin… Met een crèmepje hier en daar en daarmee de juiste verzorging komen we al een heel eind. Maar er is een nieuwe remedie in de strijd tegen rimpels, namelijk gezichtsyoga!

Gezichtsyoga… Wat is dat?
Gezichtsyoga bestaat uit kleine oefeningen waarbij je verschillende spieren in je gezicht gebruikt. Door met regelmaat de gezichtsoefeningen uit te voeren, word je er bewust van welke spieren je aanspant in je gezicht.

Een rimpel is namelijk niets meer dan een spiertje in je gezicht die zich te veel aanspant. Welke spieren in je gezicht zich onbewust aanspannen verschilt per persoon. Gezichtsyoga helpt bij het steviger maken van de spieren, het beter kunnen ontspannen van de spieren en een betere doorbloeding van het gezicht. Wel is het even oefenen voor je het onder de knie hebt!

Eenvoudig maar effectief
Natuurlijk beginnen we niet zomaar over dit onderwerp zonder jullie een aantal eenvoudige maar effectieve oefeningen mee te geven. Let wel op: blijf tijdens het uitvoeren van de oefeningen ontspannen doorademen via de neus.

1. Tegen wallen: om wallen te voorkomen en verminderen leg je jouw duim, wijs- en middelvinger op de huid onder je ogen. Trek de huid zachtjes wat naar beneden en probeer tegelijkertijd je ogen stevig te sluiten.

2. Tegen een onderkin: een onderkin verminder je door je hals iets naar voren te steken. Houd intussen je kaak iets omhoog en maak een lachende mond. Houd deze oefening een paar in- en uitademingen vast.

3. Tegen fronsrimpels: pak fronsrimpels aan door je ogen zo wijd mogelijk open te doen zonder dat je fronst met je wenkbrauwen. Bij een andere oefening tegen fronsrimpels maak je juist een frons en ‘trek’ je deze in minimaal vijf seconden weg met je vingertoppen. Doe dit vanuit het midden van je gezicht, richting de zijkant van je hoofd.

4. Tegen lijntjes onder je neus: last van fijne lijntjes onder je neus? Maak een brede lach en breng je mondhoeken richting je oren. Spreid je ogen en kijk opgewekt.

5. Voor het hele gezicht: adem in door je neus, sluit je ogen en span alle gezichtsspieren aan. Maak vuisten van je handen, adem uit door je mond, doe je ogen wijd open en steek je tong zo ver mogelijk uit.

6. Tegen rimpels rondom je mond: fijne lijntjes rondom je mond verminder je door de klank ‘ooo’ en ‘aaa’ te maken. Dit kan met of zonder geluid!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezond Nu