10.000 stappen per dag

Jarenlang werd gezegd dat 10.000 stappen per dag de minimale hoeveelheid stappen is die je zou moeten maken. Maar onlangs kwam op het nieuws voorbij dat dit helemaal niet zo blijkt te zijn. Hoe kan het dat deze richtlijn ineens in twijfel wordt getrokken? En hoeveel stappen zouden we dan per dan moeten zetten?

De oorsprong
Wist je dat vanaf 1964 het advies luidt om elke dag zo’n 10.000 stappen te zetten? Behoorlijk lang en de twijfel bestaat inmiddels of dit wel echt nodig is.

Er zijn verschillende verhalen over het ontstaan van de 10.000 stappen norm te vinden op internet. De eerste gaat over de Japanse arts Dr. Yoshiro Hatano. Hij toonde met behulp van onderzoek aan dat dagelijks voldoende beweging leidt tot een betere gezondheid. Naar aanleiding van dit onderzoek besloot de arts de nodige beweging te vertalen in een aantal stappen dat dagelijks zou moeten worden gezet.

Volgens zijn onderzoek zou een persoon gemiddeld zo’n 6000 stappen op een dag zetten. Door dit te verhogen met 4000 stappen extra, beweeg je al snel een zo’n 30 minuten extra.

Een ander verhaal is dat van de Japanse fabrikant Yamasa. Deze fabrikant bracht namelijk in de jaren ’60 een stappenteller op de markt met de naam manpo-kei. Manpo-kei betekent letterlijk 10.000 stappen. Wandelliefhebbers die deze stappenteller gebruikte zette al snel 10.000 stappen op een dag, waarna er al snel het verhaal ontstond dat 10.000 stappen de ‘magic number’ is.

Nog een ander verhaal is dat van een Japanse marketingcampagne die in aanloop van de Olympische Spelen zou zijn opgezet. In 1964 vonden de Olympische Zomerspelen plaats in Tokio. De marketingcampagne gaf het idee/advies om 10.000 stappen te zetten voor een gezondere levensstijl. Klopt dit, dan was het in ieder geval een ontzettend sterke campagne… Want vandaag de dag wordt de 10.000 stappen per dan nog altijd gehandhaafd.

Opnieuw onder de loep
Toch werd de hoeveelheid aantal stappen in twijfel getrokken. Medisch journalist Michael Mosley heeft in samenwerking met Sheffield Hallam University opnieuw onderzoek gedaan naar deze hoeveelheid. Tijdens dit onderzoek zette de ene helft van de onderzoeksgroep dagelijks 10.000 stappen, terwijl de andere groep elke dag 3x in ieder geval 10 minuten ging wandelen.

Ondanks dat de groep die driemaal tien minuten wandelde minder stappen per dag zetten bleken het effectief te zijn. De reden hiervan zou zijn dat ondanks dat zij minder lang achter elkaar bewogen zij wel intensiever bewogen.

Uit Harvard-onderzoek is overigens gebleken dat wanneer een bankzitter overgaat op een korte wandeling van 4000 à 5000 stappen per dag (ongeveer 4 kilometer) het sterfrisico het meest verlaagt. Alle extra stappen dragen nihil bij aan een nog lager risico.

En nu?
Nu horen wij jou denken… Die 10.000 stappen per dag. Is dat dan wel nodig? Het belangrijkste is om voldoende te bewegen. Gemiddeld komt dit neer op 150 minuten per week matig of zwaar intensieve inspanning. Verdeel je dit over de zeven dagen van de week, dan komt dit neer op 20-30 minuten per dag. Daarnaast wordt geadviseerd in ieder geval tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten te doen.

Al met al; ga je drie keer per week naar jouw Curves Club, dan heb je de spier- en botversterkende activiteiten er al op zitten. Krachttraining is namelijk hetgeen waar ze het over hebben! Daarnaast zit je dan in ieder geval al op 90 minuten per week, waarna er nog 40 minuten over blijven. Stap je op de fiets naar jouw Curves, dan ben je er al en is alles wat je extra beweegt mooi meegenomen!

Op de hoogte blijven van interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Voedingscentrum | Kijk Magazine | Blijtijds.nl