Computerpijn

Je hebt uren achter een computer gezeten en nu heb je last van je rug, je nek, hoofdpijn en meer. Maar hoe kunnen we dit voorkomen?

De gadgets van tegenwoordig
We gebruiken tegenwoordig allerlei apparaten waarbij we een verkeerde houding aannemen. Niet alleen als we achter de computer zitten, maar ook als we naar onze telefoon kijken. Deze apparaten zullen niet zo maar verdwijnen, maar gelukkig zijn er manieren waarop je de pijn wel kunt vermijden!

1. Let op je houding
Zit je achter je computer? Dan is een goede stoel belangrijk, maar het is ook belangrijk dat je een goede houding aanneemt. Je voeten op je bureau leggen is natuurlijk niet bepaald bevorderlijk, maar te veel voorover leunen is dat ook niet. Zorg er voor dat je jezelf controleert en je rechtop zit.

2. Je beeldscherm op ooghoogte
Een laptop is natuurlijk makkelijk werken, maar zorgt er vaak voor dat je automatisch toch naar beneden moet kijken. Het kan hierbij handig zijn om je laptop op een steun te zetten, zodat deze wat hoger en schuiner staat en jij dus minder je nek hoeft te buigen.
Heb je een mogelijkheid voor een los beeldscherm? Zorg dan dat die op ooghoogte geplaatst wordt, zet je keyboard dichtbij en je muis ernaast.

3. Werk staand
Studies tonen diverse resultaten over het feit of staand werken beter voor je is. Maar één ding is zeker: als je staat beweeg je toch net iets meer. Ga dus, als het mogelijk is, af en toe even een uurtje staand werken. Belangrijk is dat je de afwisseling er in houdt: ga zo nu en dan even staan, maar ga daarna ook vooral weer gewoon even zittend werken.

4. Rollen met die schouders
Heb je een hele werkdag achter de computer gezeten? Sta op en doe een paar rek en strek oefeningen. Zorg dat je spieren zich weer lekker ontspannen voordat jij richting huis gaat.

5. Bewegen!
We kunnen het natuurlijk niet vaak genoeg zeggen: bewegen is belangrijk. Klaar met je werk? Ga even een half uurtje langs bij Curves om je spieren weer soepel te maken en sterk te houden.

Extra: sta je tussendoor op? Let dan op de manier waarop jij staat. Probeer op de bal van je voet te staan, je schouders recht te houden en je hoofd in het midden van je schouders te balanceren.

*Bron