Gezond hart

Hart- en vaatziekten blijven de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen. Reden genoeg om uit te zoeken wat je zelf kunt doen om dit risico zo klein mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in onze voeding. Want het eten van bepaalde voeding kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Maar welke voedingsmiddelen dragen daar aan bij?

Voor een goede gezondheid van het hart kies je bij voorkeur voor fruit, groenten, vis, volkorenproducten, magere eiwitten en voeding die rijk is aan vezels en omega 3-vetzuren. Welke producten daar precies bij passen zetten we graag voor je op een rij.

Knoflook
Geen frisse adem, maar wel een gezond hart. Knoflook bevat namelijk het stofje alicine. Volgens verschillende onderzoekers heeft dit stofje een positief effect op onze bloedsomloop en draagt het bij aan een lagere bloeddruk.

Kaneel
Verschillende internationale onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel bepaalde bestanddelen bevat die bijdragen in het voorkomen van het dichtslibben van bloedvaten.

Appels
Appels kunnen bijdragen aan een verlaging van het cholesterolniveau. Een hoog cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Reden genoeg dus om dat goed in de gaten te houden!

Vette vis en avocado
Zalm, tonijn en ansjovis zijn voorbeelden van vis die rijk is aan omega 3-vetzuren. Deze vette vis soorten bevatten veel onverzadigde vetten die bij dragen aan gezonde bloedvaten en een verlaging van het cholesterol. Lust je geen vis of ben je vegetarisch of veganistisch? In dat geval zijn avocado’s een goed alternatief. Avocado’s bevatten namelijk veel kalium. Kalium draagt eveneens bij aan een gezonde bloeddruk. >> https://curves.nl/gezondheid/avocado-gezond-of-ongezond/

Walnoten
Er zijn verschillende noten die ontzettend gezond zijn, waaronder walnoten! Walnoten bevatten veel omega-3 vetzuren, vitamine E, vezels en foliumzuur. Daarnaast zijn ze rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren, wat een gunstig effect heeft op onze bloedvaten. Ben je even klaar met de walnoten? Probeer dan vooral ook eens pistachenoten of amandelen!

Blauwe bessen
Op Facebook schreven wij al eens vaker over de gezondheidsvoordelen van blauwe bessen. Want ondanks dat het maar kleine besjes zijn, zijn ze ontzettend goed voor onze gezondheid! Blauwe bessen bevatten namelijk veel vitaminen en andere gezonde stoffen. Zo bevat deze bes onder andere anthocyaan. Dit stofje zorgt voor de blauwe kleur van de bes. Daarnaast vermindert dit stofje de ophoping van cholesterol in de bloedvaten.

Op de hoogte blijven van interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezondheidsnet | Healthyy