Meer vezels | steken in zij

Iedereen heeft er wel eens last van of last van gehad… Je begint vol goede moed aan je work-out en ineens krijg je last van steken in je zij. Vooral bij sporten als hardlopen, zwemmen en paardrijden komt dit vaker voor. Maar het kan ook gebeuren tijdens een Curves work-out of een stevige wandeling. Hoe worden die steken veroorzaakt? En belangrijker… Hoe voorkom je het?

Irritatie en prikkelingen
Wanneer het aankomt op de oorzaak van de steken in de zij zijn er verschillende theorieën. Toch is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de steken ontstaan. De meest onderzochte oorzaak is een geïrriteerd buikvlies. Heb je veel gegeten of gedronken, dan is je maag boller en kan het vlies dat aan de binnenkant van je buik zit geprikkeld raken. Dit buikvlies is verbonden met het middenrif, waardoor de steken kunnen ontstaan. Het buikvlies bevindt zich namelijk over je gehele buik. Aan de zijkant is het minder strak aangespannen dan in het midden waardoor het meer kan bewegen en dus steken in de zij kan veroorzaken.

Een andere veel genoemde oorzaak is de prikkeling van het middenrif dat gebruikt wordt bij het ademhalen.

Hardlopen vs. Fietsen
Opvallend is dat sporters die hardlopen, zwemmen of paardrijden vaker last hebben van steken in hun zij. Dit lijkt te worden veroorzaakt doordat de romp tijdens deze sporten in een verticale positie beweegt. Bij fietsen bijvoorbeeld zit je in een meer gebogen houding en komen steken in de zij vele malen minder voor.

Overigens is het niet zo dat je alleen bij intensieve sporten last kunt krijgen van steken in de zij. Ook wanneer je gaat voor een wandeling of een rustigere work-out kan het voorkomen. Heb je ook wanneer je niet aan het sporten bent last van steken in de zij, raadpleeg dan je huisarts.

Zo voorkom je het
Tijdens het sporten is je ademhaling onwijs belangrijk. Ondanks dat deze bij een hogere inspanning sneller zal worden, is het belangrijk om op te letten dat je goed en gecontroleerd door blijft ademen.

Voor je gaat sporten kun je beter geen zware maaltijd tot je nemen. Ook worden drankjes met veel suiker erin afgeraden. Deze drankjes kunnen namelijk zorgen voor irritatie.

Krijg je last van steken in je zij, dan kan dat betekenen dat je juist vaker moet bewegen. Hoe beter je conditie, hoe kleiner de kans dat je steken in je zij krijgt tijdens het sporten.

Gebeurt het dan toch dat je bezig bent met je work-out en even niet meer door kunt dankzij het vervelende, stekende gevoel? Stop dan even, buig voorover en rek de pijnlijke zijde. Haal tijdens het rekken diep adem. Pak je work-out pas weer op wanneer je geen last meer hebt van het stekende gevoel.

Op de hoogte blijven van interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezond Nu | Sportzorg