Wandelen

Ga je op vakantie, blijf dan in beweging! Zo kom je tot rust en blijf je tegelijkertijd in shape. Nou kan het natuurlijk zo zijn dat er geen Curves club bij jouw vakantieadres in de buurt zit. Is dat het geval, dan is wandelen een fijne manier om toch actief te blijven. Hoe je voorbereid op pad gaat? Pak je rugzak en ga van start!

Neem een rugzak mee
Een rugzak alleen voor als je enorme afstanden gaat lopen? Nee hoor! Verstandig is om wanneer je op vakantie gaat wandelen in ieder geval een flesje water mee te nemen. Ben je in de gelegenheid, vul het flesje dan vooral aan! Zo kom je niet (snel) zonder water te zitten. Vaak is het op onze vakantiebestemming toch net wat warmer. Water is dan een absolute must! Ben je van plan wat langer op pad te gaan? Neem dan ook wat te eten mee.

Vergeet daarnaast je zonnebrand, een dun regenjasje en bijvoorbeeld een luchtige sjaal mee te nemen. Zo ben je voorbereid op zowel regen als zon. Red je het met de zonnebrand niet meer, dan kun je altijd de sjaal over je schouders hangen! Ook is de sjaal handig wanneer het in de avond begint af te koelen.

Bescherming
We noemde net de zonnebrand al even, maar ook een zonnebril en pet/hoed zijn aanraders. Naast dat UV-straling schadelijk is voor de huid wordt een groot deel van huidveroudering ook veroorzaakt door de zon. Smeren met zonnebrand is dus geen overbodige luxe! Eén keer is niet voldoende, smeer je gedurende de dag ook met regelmaat in.

Naast bescherming tegen de zon zijn er de afgelopen jaren ook steeds meer teken te vinden in de natuur. Een teek bijt zich vast in de huid, blijft een poosje zitten en voedt zich met jouw bloed. Daarnaast kunnen teken de borrelia bacterie met zich meedragen die zorgt voor de ziekte van Lyme.

Ter voorkoming van teken kun je gebruik maken van een anti-teken middel. Vergeet daarnaast niet om jezelf na de wandeling goed te controleren en waar nodig teken met behulp van een tekentang te verwijderen.

Neem pauze
Zorg ervoor dat je voor de zekerheid wat eten meeneemt. Ondanks dat je natuurlijk altijd onderweg wat kunt eten is het nooit zeker dat je op het juiste moment lunch kunt krijgen. Door zelf iets mee te eten kun je eten wanneer je honger hebt. Hierdoor vul je direct je energie aan en voorkom je dat de wandeling onnodig zwaar wordt.

Waar je verder aan zou kunnen denken…
Bij een echt lange wandeling zijn de volgende items handig;

  • GPS (opgeladen(!!) telefoon of ander navigatie apparaat);
  • Camera;
  • Extra kleding;
  • Zonnebril;
  • Tekentang;
  • Pinpas;
  • Eten en drinken;
  • Vochtig toiletpapier;
  • Kleingeld.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Stoere Vrouwen Sporten