Wortels

Wortels bevatten veel vezels en zijn rijk aan voedingsstoffen. Daarnaast zijn ze caloriearm, verlagen ze het risico op hartziekte en beroerte en de kans op darmkanker. Maar er is meer. Achter deze veelzijdige groente schuilen een aantal leuke weetjes… Ken jij ze al?

Van top tot teen
Niet alleen de wortel zelf, maar ook wortelloof kun je eten. Vaak gooien we wortelloof weg wanneer we een gerecht maken met wortel erin. Jammer, want wortelloof lijkt qua voedingsstoffen veel op boerenkool. Zo bevat het calcium, kalium, vitamine C en K.

Qua smaak kun je het vergelijken met peterselie. Rauw kan het goed worden verwerkt in een salade. Gebakken kan ook. In dit geval gebruik je wat olijfolie en knoflook. Of wat dacht je van een pesto? Mix twee bossen wortelloof met Parmezaanse kaas, amandelen, olijfolie en knoflook.

Kleur op je bord
Wortels zijn er niet alleen in oranje, maar ook in het paars, geel en wit. Sterker nog; van oorsprong is de wortel helemaal niet oranje van kleur. Pas in de 14e eeuw werd de wortel na lang kruisen oranje.

Qua smaak verschillen de verschillende wortels niet veel van elkaar. De witte en gele wortel zijn iets zachter qua smaak, terwijl de paarse iets pittiger is.

Bron aan vezels
Vezels zijn van belang voor een goede stoelgang. Ook zorgen ze ervoor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt, verkleinen ze de kant op overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type-2 en dikke darmkanker.

Per dag wordt geadviseerd om 30 tot 40 gram aan vezels te eten. Doordat er verschillende typen vezels zijn met elk zo zijn eigen voordelen, is het goed om vezels uit verschillende typen voedingsmiddelen te eten. Eet je meer wortels, dan haal je die 30 tot 40 gram in ieder geval stukken makkelijker! 100 gram aan wortels bevat namelijk ongeveer 3 gram aan vezels.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Voedingscentrum | GezondNu