Koffie

Koffie is zo slecht nog niet! Althans, mits je de koffie zwart drinkt dan. Wist je bijvoorbeeld dat een kop zwarte koffie kan helpen wanneer je al enige tijd niet meer voor de grote boodschap naar de wc bent geweest? Jup, koffie kan een (licht) laxerend effect hebben. En nee, dit wordt niet veroorzaakt door cafeïne.

Het effect van koffie
Uit onderzoek van de Universiteit van Texas is gebleken dat het ‘laxerende’ effect van koffie te maken heeft met de bacteriën in de darmen en de samentrekkende bewegingen van de darmen. Hoe meer koffie, hoe minder microben er onder de microscoop te vinden waren.

Aandrang na het drinken van koffie wordt daarom niet veroorzaakt door de cafeïne, maar juist door het afnemend aantal bacteriën (goed of slecht) in je darmen.

Je eerste kop koffie
Nu we het toch hebben over koffie kunnen we ons er net zo goed wat meer in verdiepen. Want er zijn vast en zeker echte koffiemonsters onder ons!

Sta jij op en strompel jij direct naar het koffiezetapparaat om je goed van start te gaan? Toch is gebleken dat vroeg in de ochtend koffiedrinken helemaal niet zo effectief is. Of nou ja, je lichaam redt zich tot een uur of 10 prima zelf!

In de ochtend maakt je lichaam namelijk van zichzelf cortisol aan. Dit is het stresshormoon dat ervoor zorgt dat je snel ontwaakt en klaar bent om je dag te starten. Is het stresshormoon op zijn hoogst (vaak tussen 8 en 9 uur in de ochtend), dan is het niet zo’n goed plan om koffie te drinken. Cafeïne verhoogt de hoeveelheid cortisol in je lichaam namelijk nog iets meer waardoor het je ritme van je lichaam in de war brengt.

Het gevolg? Dat kopje koffie later op de dag heeft minder effect. Beter kun je daarom koffiedrinken na 10 uur. Hier heeft de hoeveelheid cortisol in je lichaam namelijk een dipje en schijnt je lichaam de koffie prima te kunnen gebruiken.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Ze.nl | Ze.nl | Elle Eten