Citroenwater

Water met fruit erin voor de smaak. Het is gezonder dan wanneer je siroop toevoegt en veel mensen vinden het lekkerder dan gewoon water. Maar water met citroen erin… Heeft dat ook een positieve invloed op de hoeveelheid vitamine C die we binnenkrijgen?

Gezonder of niet?
Ondanks dat vaak wordt gezegd dat de toevoeging van citroen aan water je veel extra vitamine C geeft is dat helaas niet helemaal waar. Het toevoegen van wat schijfjes citroen aan het water geeft wel wat vitamine C af. Wel is dit maar een heel klein beetje.

Per dag hebben we ongeveer 75mg vitamine C nodig. Voeg je wat schijfjes citroen toe aan een kan met water, dan kan dit zorgen voor ongeveer 2,4 mg aan vitamine C. Dit is natuurlijk best wel weinig. Voor de inname van vitamine C kun je dan ook beter kiezen voor het eten van een stuk fruit.

Zuur water
Een ander ‘probleem’ om rekening mee te houden is de zuurgraad van het water. Citroen en andere citrusvruchten zijn zure vruchten. Het zuur uit deze vruchten tast je gebit aan. Drink je de hele dag door citroenwater, dan kan dit zorgen voor een toename in tanderosie.

Goed wassen
Net als wanneer je een stuk fruit eet is het belangrijk om het fruit dat je wil toevoegen aan het water goed te wassen. Op de schil bevinden zich namelijk bestrijdingsmiddelen. Was daarom de schil goed voor je het fruit snijdt en toevoegt aan het water.

Variatie
Net als bij veel andere dingen geldt; blijf variëren. Vind je water met fruit erin lekkerder en drink je daardoor makkelijker de benodigde hoeveelheid water? Kies dan slechts eenmaal per dag voor fruitwater met daarin een zure vrucht ter bescherming van je tanden.

Gelukkig zijn er meer dan genoeg overheerlijke combinaties mogelijk met water en fruit. Wat dacht je bijvoorbeeld van watermeloen met munt of komkommer met munt?

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: GezondNu