Sterke bilspieren

Een sterke core is belangrijk voor een goede houding. Maar wist je dat je billen ook bijdragen aan een goede houding? Je bilspieren helpen je lichaam namelijk om in evenwicht te blijven. Ook helpen ze om een goede houding aan te nemen. Sterke bilspieren dragen dan ook bij aan het voorkomen van pijntjes en blessures. Maar hoe herken je het wanneer je bilspieren niet sterk genoeg zijn?

Pijn aan je heupen of knieën
Wanneer je pijn aan de buitenkant van je heup of aan de voorkant van je knie hebt, kan dit worden veroorzaakt doordat je bilspieren niet sterk genoeg zijn. Dit kun je op een eenvoudige manier testen. Ga op je zij liggen en houd je knieën en heupen in één rechte lijn. Til het bovenste been zo hoog mogelijk zijwaarts op. Herhaal dit vijf tot tien keer. Is dit gevoelig of doet het zelfs zeer? Dan is het van belang om je billen meer te trainen.

Geen goede houding
Is je houding niet goed, dan kan dit eveneens wijzen op zwakke bilspieren. Wanneer de bilspieren niet sterk genoeg zijn moet je jezelf er steeds aan herinneren om rechtop te blijven staan. Ook kunnen zwakke bilspieren zich uiten in lage rugpijn.

Blaren of andere voetproblemen
Heb je last van blaren, maar heb je geen nieuwe schoenen? Dit kan erop wijzen dat jouw manier van lopen is veranderd. Doordat je voet anders neerkomt kan dit irriteren en ontstaat er mogelijk een blaar. Onjuist lopen kan wederom duiden op bilspieren die niet sterk genoeg zijn.

Zwakke billen, en nu?
Je bilspieren kun je, net als elke andere spier in je lichaam, trainen. Zo maak je de spieren sterker en voorkom je pijntjes en blessures. Voorbeelden van oefeningen die je thuis zou kunnen doen om je billen te trainen zijn single leg squats, normale squats, step-ups en planken. Ook zijn er verschillende variaties op deze oefeningen die bijdragen aan de ontwikkeling van je bilspieren.

Let wel op: heb je al gedurende een lange tijd pijnklachten? In dat geval kan het verstandig zijn om advies te vragen aan een fysiotherapeut. Ervaar je pijn tijdens jouw workout bij Curves? Vertel dit dan aan jouw Curves Coach. Zij kijkt graag met jou mee om te zien of er bijvoorbeeld iets kan worden verbeterd aan de uitvoering van een oefening.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Women’s Health