Voordelen krachttraining

Krachttraining is de afgelopen jaren behoorlijk populair geworden. Iets waar wij erg blij mee zijn, want krachttraining is een belangrijke vorm van training voor zowel onze mentale als fysieke gezondheid.

Tijdens deze vorm van training worden je spieren, pezen en het skelet onderworpen aan een externe weerstand of aan de zwaartekracht. Naast dat je op deze manier je spieren sterker maakt, helpt het ook bij het verliezen van gewicht. Welke voordelen krachttraining nog meer heeft? Wij zetten ze voor je op een rij!

  1. Een hogere spiermassa heeft een positieve invloed op het metabolisme;
  2. Toename van spiermassa en een hogere verbranding van calorieën leidt tot een lager vetpercentage;
  3. Krachttraining vermindert lage rugklachten (hierbij is de juiste uitvoering van krachttraining van groot belang!);
  4. Krachttraining verlicht pijn bij artrose doordat spieren meer opvangen;
  5. Krachttraining draagt bij aan een grotere spiermassa en dat heeft weer invloed op de onafhankelijkheid naarmate je ouder wordt;
  6. Je hebt een betere controle over je lichaam en eveneens een beter bewustzijn van je lichaam;
  7. Je hebt een lagere bloeddruk in rust;
  8. Het is goed voor je hart- en vaatstelsel;
  9. Krachttraining versterkt je botten doordat de botdichtheid vergroot;
  10. Het heeft een remmend en/of positief effect bij depressie;
  11. Jouw zelfvertrouwen krijgt een boost!
  12. Door regelmatig aan krachttraining te doen wordt de afname van spiermasse naar mate je ouder wordt verkleind.

Na het lezen van al deze voordelen die krachttraining met zich meebrengt snap je vast en zeker waarom Curves kracht- en cardio training combineert. In slechts 30 minuten werk je aan jouw lichaam. Je bouwt spiermassa op, verhoogt je stofwisseling en verbrand meer vet. Zo zorg je voor een stevige basis voor een gezondere en actievere toekomst!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: NCBI