Kalium peulvruchten

Ons lichaam heeft verschillende vitaminen en mineralen nodig. Dit is van belang om goed te kunnen functioneren en om ons lichaam gezond te houden. Kalium is een van die mineralen.

De gezondheidsvoordelen
Kalium is in combinatie met chloride en natrium betrokken bij het regelen van de vochtbalans en de bloeddruk in ons lichaam. Doordat kalium het bloeddruk verhogende effect van natrium tegengaat draagt het bij aan een goede bloeddruk. Ook draagt kalium bij aan een goede geleiding van zenuwprikkels die ervoor zorgen dat onze spieren zich aanspannen. Daarnaast verkleint de inname van voldoende kalium het risico op een beroerte.

Dit heb je nodig
Kalium vind je vooral in voedingsmiddelen als groente, fruit, aardappelen, vlees, vis, noten, melkproducten en brood.

Het Voedingscentrum raadt aan om dagelijks 3.500 milligram aan kalium binnen te krijgen. Dit advies geldt zowel voor mannen als vrouwen.

Een tekort of een overschot
Hevig braken, ernstige diarree of het gebruik van plaspillen kan leiden tot een tekort aan kalium. Een tekort aan kalium brengt een verminderde eetlust, verzwakte spieren, misselijkheid en/of lusteloosheid met zich mee.

Wanneer je normaal en gevarieerd eet is het vrijwel niet mogelijk om een teveel aan kalium binnen te krijgen. Ondanks dat kalium bijna in al ons eten zit, verlies je ook weer een gedeelte van dit mineraal.

Een tekort is over het algemeen eenvoudig op te lossen door voeding te eten met kalium daarin. Denk hierbij aan groente, fruit, peulvruchten, aardappelen en brood. Krijg je te veel kalium binnen, dan voeren je nieren het overschot af uit je lichaam. De kans op een overschot aan kalium is daardoor vrij klein. Alleen wanneer je nieren niet optimaal werken of je bloeddrukverlagers neemt die kalium sparend zijn kan er een teveel aan kalium in je lichaam ontstaan.

Wil jij werken aan een fit en gezond lichaam? Meld je aan en probeer Curves 30 dagen uit! Bekijk waar de dichtstbijzijnde Curves Club voor jou is.

Bron: Voedingscentrum