Vitamine D

In de zomer is het eenvoudig om de vitamine D in je lichaam op peil te houden. Ga regelmatig naar buiten, vooral tussen 11:00 en 15:00 (vergeet niet om jezelf dan goed in te smeren), en je vangt voldoende zon die de aanmaak van dit stofje in je lichaam stimuleert. In de winter is dit helaas wat lastiger, vooral in Nederland waar de zon ver te zoeken is. Wat een tekort met je lichaam doet en hoe je dit voorkomt? Dat lees je vandaag op de Curves blog!

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een van de weinige vitamines die door het lichaam zelf kunnen worden aangemaakt. Met behulp van zonlicht weet de huid deze vitamine te vormen. Ook levert voeding de nodige hoeveelheid.

Wist je trouwens dat er twee soorten zijn van deze vitamine? Vitamine D2 en vitamine D3, ook wel ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3).

Allebei de soorten worden gevormd onder invloed van uv-straling. D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels en D3 in de huid van mensen en dieren. Logisch dat D3 van nature voorkomt in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

De gezondheidseffecten
Voor je lichaam is het belangrijk om de hoeveelheid vitamine D op peil te houden. Het zorgt namelijk voor stevige botten en tanden. Daarnaast zorgt het ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed kan worden opgenomen en vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei. Verder helpt het botverkalking te beperken, met een verminderd risico van osteoporose op latere leeftijd. Ook speelt deze vitamine een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie.

Een tekort of te veel?
Een tekort aan deze vitamine kan er bij volwassenen en ouderen voor zorgen dat er op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte optreedt. Een teveel ontstaat in principe alleen als gevolg van langdurig veel supplementen gebruiken en kan leiden tot kalkafzetting in het lichaam. Met normale voeding kan het (haast) niet voorkomen dat er een teveel optreedt, eveneens als bij langdurige blootstelling aan zonlicht (dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de huid). Kortom; in praktijk komt een overdosis van deze vitamine bij gezonde mensen bijna nooit voor.

Vitamine D rijke voeding
In de winter kun je de vitamine D in jouw lichaam op peil houden met behulp van supplementen, maar natuurlijk kun je ook letten op wat je eet. Deze vitamine zit van nature namelijk in vette vis als haring, zalm en makreel. Ook vlees en eieren zijn een goede bron maar bevatten wel wat minder van het stofje dan vette vis.

Bron: Voedingscentrum