4 uur zitten

Sommige dingen zijn natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Bijvoorbeeld het aantal uur dat je zit op een dag verminderen. Heb je een kantoorbaan, dan is het bijvoorbeeld best lastig om de tijd die je zittend doorbrengt te verminderen. En nog schrikwekkender; eigenlijk zou je niet meer dan vier uur op een dag moeten zitten.

We doen ons best
Ondanks dat veel van ons druk in de weer zijn met gezonde recepten, drankjes en veel bewegen. En we ons hoofd koel proberen te houden met mindfullness, wordt de hoeveelheid die wij zittend doorbrengen vaak vergeten.

Onlangs gaven we al verschillende tips om de tijd die wij zittend doorbrengen minder slecht voor je lichaam te maken. Maar wat voor een invloed heeft te veel zitten nou eigenlijk op ons lichaam?

De gevolgen op een rij:

1. Een vergrootte kans op diabetes type 2
Wanneer je zit gebruik je je spieren minder. Vooral je beenspieren gebruik je bijna niet. Dit heeft als gevolg dat vet en suiker minder snel wordt opgenomen in je bloed, wat de kans op diabetes type 2 vergoot.

Uit onderzoek van de universiteit van Maastricht is zelfs gebleken dat je met elk uur dat je extra zit op een dag de kans op diabetes type 2 met 22% verhoogt. Daarnaast vergroot je de kans op hart- en vaatziekten, depressie, kanker en obesitas. Een goede reden om meer in beweging te komen.

2. Overdag actief = ’s avonds actiever!
Zit je ’s avonds vaak tv te kijken op de bank? Stop! Door overdag meer in beweging te zijn, is het makkelijker voor jezelf om ’s avonds ook in beweging te komen. Zo ga je met energie naar het Curves Circuit!

Meer bewegen overdag kun je onder andere doen door vaker de trap te nemen, staand te vergaderen en in de pauze een rondje te wandelen.

3. Minder zitten maakt je slanker
Dit laatste punt klinkt logisch, maar weet je ook hoe het komt? Wanneer je zit vertraagt je stofwisseling. Door in beweging te komen breng je niet alleen je lichaam in beweging. Ook je stofwisseling komt op gang!

Meer tips over hoe je minder kunt zitten en meer kunt bewegen op een dag vind je hier!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezond Nu