Covid weerstand

In de strijd tegen covid is een goede weerstand ontzettend belangrijk. En voor een goede weerstand is een gezonde leefstijl van belang. Die gezonde leefstijl zorgt ervoor dat wij onszelf beter kunnen wapenen tegen het virus. Maar hoe werkt dat precies? En waar moet je op letten?

De meeste coronapatiënten
Tientallen wetenschappers, hoogleraren en bestuurders roepen in een brief aan minister De Jonge, minister Van Ark en staatssecretaris Blokhuis op een campagne te starten voor een gezondere leefstijl. Want bewustwording van de effecten van een gezonde leefstijl zijn ontzettend belangrijk.

De meeste coronapatiënten in ziekenhuizen en op de intensive care hebben namelijk te maken met overgewicht of obesitas. Dit kan leiden tot een ernstiger verloop van de ziekte. In Nederland heeft ruim de helft van de volwassenen overgewicht, waarvan 15% obesitas.

Diabetes, hart- en longziekten of trombose gaan vaak gepaard met het hebben van een slechtere weerstand. Dit leidt er toe dat corona meer kans heeft om toe te slaan. Wel is het zo dat ook mensen zonder overgewicht erg ziek kunnen worden door covid. Belangrijk is daarom voor iedereen om te voorkomen dat je besmet raakt. Daarnaast kan men zich beter wapenen tegen covid door de weerstand te versterken. Raak je toch besmet, dan zou de kans op een ernstig verloop van de ziekte kleiner zijn.

Toename in gewicht
Tijdens de eerste golf is het gewicht bij veel mensen toegenomen. Dit kwam doordat men minder goed voor zichzelf zorgde, minder bewoog en doordat verleidelijk is om thuis anders te eten dan dat je normaal op het werk zou doen.

Toch is het meer dan de moeite waard om gezond te blijven eten en voldoende te blijven bewegen. Bij de mensen die slechts een aantal kilo’s zijn afgevallen is er een positieve verandering in het immuunsysteem te zien, aldus Peeters – hoogleraar en afdelingshoofd Inwendige Geneeskunde Erasmus en voorzitter Nederlandse Internisten Vereniging.

Het ongezonde leef gedrag wordt veelal getriggerd door bijvoorbeeld stress, minder bewegen en meer gebruik van alcohol en tabak. Zonde, want gezonde voeding, voldoende slaap en ontspanning, stoppen en/of minderen met roken en het drinken van alcohol dragen juist bij aan het verbeteren van de weerstand. En een betere weerstand verkleint de kans op een ernstiger verloop van de ziekte.

Wees bewust
Een minder gezonde leefstijl is over het algemeen niet iets wat ‘expres’ gebeurt. Eerdergenoemde aanleidingen beïnvloeden vele van ons. Wel kan bewustwording bijdragen aan een betere weerstand bij ons allen. Een gezonde leefstijl doet zoveel meer voor ons lichaam! Niet alleen zichtbaar, maar dus ook onzichtbaar.

Help je weerstand door gezond en gevarieerd te eten. Eet je bijvoorbeeld voldoende groente en fruit? Beweeg elke dag door een stukje te gaan wandelen of door met regelmaat te gaan sporten. Drink niet (te veel) en rook niet. Het verbeteren van je weerstand is een duurzame manier om jezelf te beschermen tegen het virus!

Blijf je daarnaast ook zeker aan de corona maatregelen houden.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: EenVandaag