Geef je lichaam een boost

Energie dipje? Heb je het koud, juist heel warm of last van je huid? Een smoothie kan je lichaam ondersteunen om sterker te worden. En die smoothies kun je eenvoudig zelf maken in eigen keuken! Maar waar is welke smoothie is goed voor?

Wel of niet gezond
Een smoothie bestaat uit een mix van groente, fruit, water, ijs, yoghurt en/of melk. Meng dit met behulp van een blender door elkaar en je hebt een drankje dat vol zit met vitamines, mineralen, eiwitten en vezels.

Toch is een smoothie niet altijd gezond. Althans; een smoothie bevat natuurlijk ook gewoon suikers. Natuurlijke suikers weliswaar, maar ook een teveel aan dit soort suikers is geen aanrader.

Ondanks dat neemt het niet weg dat een smoothie gezond is doordat er zoveel vers fruit en groente in verwerkt is. Net als voor andere dingen geldt gewoon; TE is niet goed.

Welke smoothie waar voor?
Er zijn allerlei verschillende soorten smoothies te maken. En elke smoothie heeft zo zijn eigen effect. Welke is perfect voor jou?

Groene smoothie voor energie
Wil je graag wat meer energie, dan is groente je beste hulpmiddel (naast voldoende slaap natuurlijk). Een groene smoothie geeft een vol gevoel en bevat weinig glucose. Hierdoor krijg je minder snel last van een schommelende bloedsuikerspiegel. Ook bevatten groene smoothies veel vezels wat goed is voor je darmen.

In een groene smoothie bevat vooral veel groente. Groente als spinazie, bleekselderij, andijvie, boerenkool, sla en avocado. Aanraders voor een boost aan energie.

Fruit voor een mooie huid
Antioxidanten hebben een positieve invloed op je huid. En fruit is rijk aan antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die vrije zuurstofradicalen uitschakelen. De zuurstofradicalen spelen een rol bij huidveroudering en antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen minder kans krijgen schade aan te richten aan je huid.

Van nature bevat onze huid antioxidanten die vrije radicalen opruimen. Maar dit is niet altijd voldoende. Zon maar ook stress kunnen ervoor zorgen dat je huid net een beetje extra nodig heeft. Hoe je dit aanvult met een smoothie en welk fruit je het beste kunt kiezen?

Donker fruit bevat meer antioxidanten dan lichter fruit. Hoe meer antioxidanten, hoe vrolijker je huid daarvan wordt. De perfecte smoothie bestaat uit allerlei kleuren fruit (en groente). Denk aan bessen, bieten, bramen, aardbeien, wortelen en frambozen.

Een betere weerstand
Kan je weerstand een boost gebruiken, dan kun je het best kiezen voor vitamine C. Denk bijvoorbeeld aan mandarijnen en appels, maar ook aan boerenkool! Boerenkool bevat zelfs meer vitamine C dan sinaasappels en is daarnaast een bron aan vitamine K en antioxidanten.

De perfecte summer-smoothie
Nu de temperatuur langzaam maar zeker stijgt is het des te belangrijker op te letten dat je voldoende drinkt. Voor de perfecte summer-smoothie kies je voor ingrediënten als watermeloen, waterkers en komkommer. Een tropische draai geven aan je drankje? Voeg dan wat kokos toe.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: GezondNu