Niet eten voor slapen gaan

Eten vlak voordat je naar bed gaat is niet altijd even slim: het kan er voor zorgen dat je aankomt of slechter slaapt. Daarnaast zijn er nog risico’s als beschadigingen aan je keel en brandend maagzuur. Er bestaat ook zoiets als de “stille reflux”. Het heeft dezelfde oorzaak, maar dan met andere symptomen: zoals een zere keel, chronische hoest en moeite met slikken.

De grootste tip die we je kunnen geven om bovenstaande te voorkomen: zorg dat je niks meer binnen krijgt vanaf 3 uur voordat je naar bed gaat. Maar we begrijpen natuurlijk dat je soms nog zin krijgt in een late-night versnapering: zorg er dan voor dat het niet één van onderstaande is.

Alcohol
Alcohol zorgt voor een ontspannend effect op de kleppen tussen je maag en slokdarm. Als deze kleppen zich ontspannen kan je lichaam het eten vanuit je maag niet goed tegenhouden en komt dat terecht in je slokdarm. Als je alcohol drinkt voor het slapen, vraag je om problemen.

Chocola
Het vet dat in sommige chocola zit geeft hetzelfde effect als alcohol. Het zorgt voor ontspanning van de kleppen tussen je maag en slokdarm. Daarnaast kan chocola nog cafeïne en theobromine bevatten en dit zijn twee stoffen die je lichaam nog extra shockeren.

Citrusvruchten
Bevatten een hoge zuurgraad en dus is het af te raden om een glas sinaasappelsap of bijvoorbeeld een groene appel naar binnen te werken. Sommige mensen kunnen een rode appel wel aan, maar die keuze is aan jezelf.

Frisdrank
Niets is zo zuur als frisdrank en dat zorgt ervoor dat het drinken ervan niet bevorderlijk is voor de maagkleppen. Daarnaast zorgt het koolzuur voor een bepaalde spanning in je buik.

Kaas
Ook kaas bevat de nodige vetten, maar als je wel voor kaas wilt gaan ’s avonds: Parmezaanse en Zwitserse kaas hebben een minder groot reflux effect dan bijvoorbeeld feta en mozzarella hebben (laat die pizza dus ook maar lekker staan).

Koffie
Natuurlijk een logische omdat er cafeïne in zit wat je slaap niet bevorderd. Maar daarnaast zorgt cafeïne ook nog eens voor dat er extra maagzuren aan worden gemaakt. Heb je wel echt trek in koffie, dan raden we de decafé variant aan.

Nootjes
Ondanks het feit dat nootjes over het algemeen beschouwd worden als gezond, raden we je aan om ook deze gewoon lekker te laten staan voordat je je bed in stapt. Dit komt doordat nootjes ook de nodige hoeveelheden vet bevatten: cashewnoten, walnoten en pinda’s behoren tot de ergste varianten, pistache en amandelen zijn minder erg.

Wat je wel kan eten of drinken als je voor-het-slapen-trek krijgt? Pak dan bijvoorbeeld een banaan of kamillethee. Vooral die laatste zorgt er voor dat je maag toch gevuld is, maar zorgt ook voor het kalmerende effect dat je voor het slapen graag hebt.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!