Verwarming

Het wordt buiten steeds frisser, vooral ’s nachts… Tijd voor een pyjama, dikkere deken of misschien heb je ook al de verwarming op je slaapkamer aan gezet. Maar is dat nou wel zo verstandig?

Wel of niet de verwarming aan…
Wanneer je moe wordt neemt de hoeveelheid van het hormoon melatonine toe in je lichaam. Het gevolg hiervan is dat je lichaamstemperatuur daalt. Dit is van belang om in slaap te vallen. Bij een te hoge lichaamstemperatuur lukt dit namelijk niet. Echt heel verstandig is het dus niet om je verwarming op volle toeren te laten draaien wanneer je wil gaan slapen.

Daarnaast is een goede luchtvochtigheid van groot belang voor een goede nachtrust. Heb je de verwarming aan, dan veroorzaak je juist het tegenovergestelde. De lucht wordt droger en dit kan leiden tot benauwdheid, gehoest en gekuch.

Veel mensen zetten een waterbakje op de verwarming om droge lucht tegen te gaan. Echter is uit onderzoek van onderzoekers aan de Universiteit Twente gebleken dat dit klachten juist kan verergeren. Waterbakjes op de verwarming zijn namelijk een bron van schimmels en bacteriën. Dit heeft zoals je zult begrijpen geen positieve invloed op de luchtkwaliteit in je slaapkamer.

De perfecte temperatuur
Natuurlijk hoef je de verwarming niet volledig uit te hebben wanneer je gaat slapen in de winter. Let er alleen wel op dat het verschil tussen de temperatuur van dag- en nacht niet te groot is. Kortom; zet de verwarming niet te hoog!

De ideale temperatuur om in te slapen is 18 graden Celsius. Heeft je slaapkamer deze temperatuur, dan zal je lichaam makkelijker in een regelmatig slaapritme komen. Heb je het toch nog koud in bed? Kies dan voor een dikkere pyjama of een fijne (extra) deken.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Margriet | Womens Health