Raam open of dicht

Is het nou beter om met je raam open of juist dicht te slapen? Een vraag die met regelmaat de kop op steekt. Want hoe het nou precies zit… Dat weten maar weinig mensen. GezondNU legde de kwestie voor aan een milieuspecialist, huidtherapeut en slaapexpert. Het resultaat?

Een goede nachtrust?
Wanneer de temperatuur op je slaapkamer tussen de 15 en 19 graden is val je over het algemeen sneller in slaap, slaap je beter en dieper. Om in slaap te vallen koelt je lichaam namelijk af. Slaap je in een koele slaapkamer, dan blijft je lichaam ook koel. Hierdoor blijf je eenvoudiger, langer in de natuurlijke temperatuurcyclus.

Belangrijk is om vooral te kijken naar wat jij fijn vindt. Heeft jouw slaapkamer een temperatuur die jij comfortabel vindt, dan is de kans op een goede nachtrust vele malen groter. Word je door het open raam elke keer wakker door lawaai of een onveilig gevoel, dan is het beter om je raam te sluiten. Krijg je het juist benauwd wanneer het raam gesloten is, open het dan!

Een mooie huid?
In de winter wordt de huid droger, maar is het dan ook zo dat je huid droger wordt wanneer je met je raam open slaapt? Gelukkig niet (snel)!

Een droge huid wordt vaak veroorzaakt door het verschil in binnen en buiten temperatuur in combinatie met de daarbij horende luchtvochtigheid. In de winter is de luchtvochtigheid binnen vaak lager doordat de verwarming aan staat. Wordt je huid voor een langere perioden dan drie uur blootgesteld aan een lagere luchtvochtigheid dan 10%, dan ligt een droge huid op de loer. Ook voor mensen met eczeem is dit een boosdoener.

Gelukkig is de luchtvochtigheid niet snel zo laag. Vooral in de zomer hebben we hier weinig last van. Zolang de luchtvochtigheid in de winter tussen de 40 en 60 procent ligt is het goed voor je huid om met het raam open te slapen. In de zomer geldt natuurlijk hetzelfde!

Frisse lucht?
Voor frisse lucht in een ruimte is het slapen met een open raam natuurlijk een aanrader. Eventuele ziektekiemen kunnen eenvoudiger de ruimte verlaten. Ook helpt het tegen overige luchtverontreiniging.

Over het algemeen zijn slaapkamers de slechts geventileerde ruimtes in een huis. De ruimtes zijn kleiner, je bent voor een langere tijd in de ruimte en veel mensen sluiten hun slaapkamerdeur tijdens het slapen. Het gevolg hiervan is dat er een hoge concentratie aan afvalstoffen van mensen in de slaapkamer blijven hangen. Denk aan CO2, maar ook aan chemische stoffen die worden uitgestoten door bouwmaterialen, meubelplaat en behandeld textiel. Het raam op een kier hebben staan is voldoende om je kamer permanent van frisse lucht te voorzien terwijl je in de ruimte bent.

Tegen griep?
Het is ontzettend vervelend om ’s ochtends snotverkouden wakker te worden. Betekent dit dat je dan toch echt beter je raam had kunnen sluiten voor het slapen gaan? Nee hoor!

Verkoudheid en griep worden veroorzaakt door een bacterie of een virus. Van kou zelf word je daarentegen niet ziek. Sterker nog; slaap je met je raam open, dan zorg je ervoor dat ziektekiemen makkelijker naar buiten worden afgevoerd. Let wel op; lig je te rillen van de kou, dan heeft dit wel invloed op je weerstand. Je weerstand verlaagd hierdoor met het gevolg dat je indirect sneller ziek kunt worden door dat het raam open staat.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: GezondNu