Snoozen

Ben jij een persoon die opstaat zodra de wekker gaat of druk jij rustig nog een keer (of drie) op de snooze knop? Snoozen is een bekende functie van onze wekker, vooral wanneer je ’s ochtends niet makkelijk het bed uit kunt komen. Maar kan snoozen eigenlijk kwaad?

Vijf fasen
Je slaap verloopt in cycli van vijf verschillende fasen. Elke cyclus duurt ongeveer 90 tot 100 minuten. En elke nacht doorloop je deze fasen zo’n vier tot zes keer. Het begint met een overgangsfase waarbij je van waken naar slapen gaat. Deze wordt opgevolgd door een diepere slaap, twee fasen van zeer diepe slaap (ook wel de REM-slaap). De diepe slaap duurt aan het begin van de nacht erg lang, maar wordt tijdens de laatste cycli steeds korter. Tegen de ochtend is er dan ook meer lichte slaap en REM-slaap. Daarnaast word je vaker wakker.

Het meest gunstig
Het beste is om je biologische klok zijn werk te laten doen. Bij iedereen is die anders, maar uiteindelijk word je automatisch wakker op het meest gunstige moment. Dit komt doordat je slaap lichter wordt, de lichaamstemperatuur stijgt en de hoeveelheid cortisol en adrenaline toeneemt.

Zet je een wekker, dan wordt er natuurlijk geen rekening gehouden met jouw ideale wekmoment. Hierdoor kan het zijn dat je nogal abrupt uit je slaap wordt getrokken en je je slaperig voelt.

In zo’n situatie lijkt de snooze optie van onze wekker de meest gunstige oplossing… Vooral voor avondmensen. Ochtendmensen staan namelijk eenvoudiger op zonder hulp, terwijl avondmensen eenvoudiger langer op kunnen blijven. Ook wanneer je slecht hebt geslapen is de kans groter dat je vanuit een diepe slaapfase door de wekker wakker wordt gemaakt. Bij een slaaptekort heb je namelijk meer behoefte aan diepe slaap.

Snoozen ongezond?
Nou is snoozen de afgelopen twee jaar met regelmaat onderwerp van discussie geweest. Want is het nou slecht voor je slaap of niet?

Gezegd wordt dat wanneer je op de snoozebutton drukt je opnieuw in een lichte slaap weg dommelt. Dit is een slechte kwaliteit van slaap waardoor je je daarna vaak nog slapper en vermoeider voelt. Ook wordt gezegd dat snoozen minder wilskracht overlaat voor de rest van de dag.

Feit is dat onderbroken slaap zorgt voor een achteruitgang van de dagelijkse prestaties. Door het onderbreken van de REM-slaap kan het zijn dat je hersenen minder tijd hebben voor het verwerken van informatie. Dit zou een negatieve invloed kunnen hebben op je geheugen en verdere mentale functioneren.

Toch zijn er wat punten waarop dit kan worden tegengesproken. Het klopt dat je moeilijker wakker wordt uit een diepe slaap en dat gefragmenteerde slaap zorgt voor een slechte nachtrust. Echter is het niet duidelijk of dat ook voor de laatste momenten van de slaap geldt. ’s Ochtends slaap je namelijk zoals we net uitlegden minder diep en word je vaker wakker. De kans op diep inslapen tussen het snoozen is dus niet zo groot. Daarnaast is geleidelijk wakker worden voor veel mensen prettig.

Toch stoppen met snoozen?
Mocht je toch willen stoppen met snoozen dan hebben we wat handige tips voor je:

  1. Plaats de wekker buiten handbereik zodat je het bed uit moet om de wekker uit te zetten. Ben je uit bed, dan is de verleiding minder groot om terug te gaan en alsnog te snoozen;
  2. Zet je wekker zo laat mogelijk. Druk je normaal tussen 07:00 en 07:30 tot drie keer toe op snooze, dan kun je jouw wekker beter gewoon om 07:30 zetten. Zo kun je langer slapen maar moet je wel direct opstaan om niet te laat te komen;
  3. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. En ja, dat geldt ook voor het weekend! Op den duur raakt je lichaam gewend aan het ritme en wordt het eenvoudiger op te staan;
  4. Zie je overdag voldoende daglicht en ’s avonds zo min mogelijk, dan gaat opstaan vaak ook eenvoudiger. Sowieso draagt voldoende daglicht bij aan een gezonde levensstijl. Ook kan het je slaap verbeteren!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Gezondheidsnet