Tuinieren

Elke week een uurtje tuinieren doet wonderen. Vooral nu we even niet zomaar naar Curves kunnen en we meer thuis zijn dan anders. En als we dan toch thuis zijn… Kunnen we net zo goed onze tuintjes mooi maken zodat we daar de nodige uurtjes kunnen doorbrengen en ontspannen.

Tuinieren onder de loep
Onderzoekers hebben in het onderzoek naar het effect van tuinieren informatie verzameld van maar liefst negentigduizend deelnemers afkomstig vanuit de hele wereld. Dit gedurende een periode van elf jaar. In het onderzoek werd de vrije tijd die deelnemers in beweging doorbrachten vergeleken met verschillende gezondheidsrisico’s. Denk hierbij aan hart- en vaatziekten en kanker. De beweging in de vrije tijd kon bestaan uit wandelen, dansen en tuinieren.

De resultaten op een rij
Uit verschillende, eerdere onderzoeken is gebleken dat tuinieren depressie en angstigheid verminderd. Ook geeft tuinieren een voldaan gevoel en verbetert het de levenskwaliteit. Aangezien tuinieren best intensief kan zijn is er ook een daling van het lichaamsgewicht waargenomen.

Aangezien je buiten tuiniert kan tuinieren stress verminderen. Uit onderzoek van de Universiteit van Michigan is gebleken dat het stress hormoon cortisol daalt wanneer een mens in ieder geval drie keer per week tien minuten buiten doorbrengt.

Een ander voordeel is dat je met tuinieren je eigen groenten en fruit kunt verbouwen. Zo ben je in beweging en zet je een gezonde maaltijd op tafel rechtstreeks uit eigen tuin!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Margriet | Frontiersin.org