Vitamine D

Vitamine D is een van de weinige vitamines die door ons lichaam zelf kan worden aangemaakt. Met behulp van zonlicht weet de huid deze vitamine te vormen. Top, want nu het eindelijk zomer is, krijg je dus vele malen makkelijker voldoende vitamine D binnen. Maar is het dan eigenlijk nog nodig om vitamine D te blijven slikken? Wij zochten het voor je uit!

Dagelijkse hoeveelheid
Per dag is het van belang dat je tien microgram aan vitamine D binnenkrijgt. Behalve mensen van boven de 70. Hen wordt aangeraden om twintig microgram per dag binnen te krijgen. Woon je in een zonnig land, dan is het niet moeilijk voldoende vitamine D binnen te krijgen. Gemiddeld krijg je twee derde van de hoeveelheid vitamine D die je nodig hebt binnen door de zon.

Daarnaast is vette vis, verschillende bak- en braadproducten en margarine een bron aan vitamine D.

Vitamine D slikken?
Zowel jonge als oude mensen kunnen niet de benodigde hoeveelheid vitamine D uit zonlicht halen. Voor hen wordt dus aangeraden om extra vitamine D te slikken. Heb je een tekort aan de vitamine dan is de kans op botbreuken namelijk een stuk groter. Ook zwangere vrouwen wordt aangeraden om vitamine D te slikken om het kind gezond te houden.

Zit je veel binnen dan kan het zijn dat vitamine D je lichaam net dat beetje extra geeft. Binnen maak je namelijk minder vitamine D aan waardoor je het ergens anders vandaag zal moeten halen. Van nature zit vitamine D in dierlijke producten. Ben je vegetariër of vegan, dan is het eveneens verstandig om op te letten.

Te veel vitamine
Volwassenen wordt afgeraden om meer dan 100 microgram aan vitamine D per dag binnen te krijgen. Bij kinderen onder de elf is dit niet meer dan 50 microgram. Een keer te veel van de vitamine is geen probleem. Pas bij langdurig teveel kun je beschadigingen oplopen aan het hart, de nieren en de bloedvaten. Ook kun je er misselijk door worden, slaperig door zijn en een mindere eetlust door krijgen.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Women’s Health | Voedingscentrum