Verse groente

Wanneer je kunt kiezen tussen groente uit blik of uit een pot en verse groente, kiezen veel mensen toch voor verse groente. De reden; het is gezonder. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Allereerst; groente uit blik of pot en diepvriesgroente bevatten evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groente, aldus het Voedingscentrum.

Welke voedingsstoffen zitten er in groente?
Groente bevat onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Per groente soort verschillen de hoeveelheden voedingsstoffen. Zelfs binnen één soort kunnen er verschillen bestaan. Daarbij worden zowel verse groente als diepvriesgroente genoemd in de Schijf van Vijf.

Uit pot of blik
Misschien is het je opgevallen dat in de alinea hierboven groente uit pot of blik niet worden genoemd als onderdeel in de Schijf van Vijf. En dat heeft een reden. Groente uit pot of blik kunnen namelijk zout en/of suiker bevatten. Dit is toegevoegd aan de groente om deze bijvoorbeeld langer goed te houden.

Wel zijn er varianten uit pot of blik verkrijgbaar zonder toegevoegd suiker en/of zout. Dit kun je terugvinden op het etiket. Ook de bekende ‘à la crème varianten uit een pakje of pot staan niet in de Schijf van Vijf. Deze bevatten namelijk meet vet en zout dan dat er in normale, gekookte groente zit.

Groente is belangrijk!
Voldoende groente (en fruit) eten is belangrijk. Doe je dit, dan loop je een lager risico op hart- en vaatziekten. Ook zijn er verbanden gevonden tussen het eten van groente en het verlagen van de kans op darmkanker. Of wat dacht je van het verband dat is gevonden tussen het eten van groene bladgroente en een lager risico op diabetes type 2 en longkanker. Hoe dit precies wordt veroorzaakt is nog niet helemaal duidelijk. Men verwacht dat dit komt door een combinatie van stoffen. Variatie in je voeding is en blijft dus belangrijk!

Verse groente vs. uit een pot of blik
Terugkomend op de vraag uit de titel van deze post; Verse groente gezonder dan uit een pot of uit blik? Of toch niet?

Verse groente bevat net zoveel voedingsstoffen als groente uit blik, een pot of uit de diepvries. Wel is het van belang om er op te letten of er geen voedingsstoffen zijn toegevoegd aan de groenten uit pot of blik. Let er dus op of er suiker en/of zout is toegevoegd.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Voedingscentrum