Betere stoelgang

Zo nu en dan merk je aan je lichaam dat je darmen even niet hun dag hebben. Je hebt een opgeblazen gevoel en het lijkt gewoon allemaal even niet zo lekker te gaan in je buik. De oorzaak kan hiervan allerlei redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat je ongezonder of meer hebt gegeten het afgelopen weekend of je hebt niet meer gesport terwijl je dit normaal wel met regelmaat doet. Hoe je er op zo’n moment voor zorgt dat je stoelgang toch weer op gang komt? Met onderstaande tips natuurlijk!

Goed kauwen
Al lijkt het logisch, goed kauwen is het halve werk. Kauw jij je eten goed dan hoeven je darmen minder te doen om alles te verteren. Naast dat het voedsel al kleiner is wordt het voedsel beter gemengd met speeksel wat ook al spijsverteringsenzymen bevat.

Let op je houding
Je houding zal niet direct het eerste zijn waarop je let terwijl je op de wc zit. Maar wist je dat de houding van je lichaam invloed heeft op of jij gemakkelijk kunt poepen of niet? Poepen gaat in principe het makkelijkst in een hurkzit. Op die manier is je darm recht waardoor de ontlasting zonder problemen je lichaam kan verlaten.

Om je houding op het toilet te verbeteren buig je jouw bovenlichaam wat naar voren en zet je een krukje onder je voeten.

Afwisselende voeding
Gevarieerde voeding is niet alleen belangrijk wanneer het gaat om voedingsstoffen voor je lichaam. Ook voor je darmen is het belangrijk. Je darmen krijgen op deze manier een gevarieerde stroom aan goede bacteriën binnen waardoor je minder snel ziek wordt.

Minder kunstmatige zoetstoffen
Zowel op je algehele gezondheid als je darmen kunnen kunstmatige zoetstoffen een slechte invloed hebben. Kunstmatige zoetstoffen zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel naar boven schiet met als gevolg dat de groei van ongezonde bacteriën in de darmen wordt gestimuleerd. Wel verschilt het effect van kunstmatige zoetstoffen op de darmen per persoon.

Ontspannen
Door je lichaam voldoende rust te geven help je jouw lichaam mentaal sterk te blijven en krijgen je spieren de kans om te herstellen. Daarnaast is rust goed voor je darmen, vooral wanneer je net hebt gegeten. Door na het eten even rustig aan te doen krijgen je darmen de kans het eten goed te verteren.

Kom in beweging
Toch last van een verstopping? Bewegen kan de oplossing zijn. Door te bewegen komt je stoelgang ook in beweging. Je buik en daarmee je darmen bewegen mee in de buikholte. Deze beweging stimuleert vervolgens de werking van de darmen.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Womens Health