Weerstand

Het liefst willen we dat onze weerstand te allen tijde op peil is. Ziek worden is nou eenmaal niet leuk. Maar hoe zorg je ervoor dat je de kans om ziek te worden zo klein mogelijk wordt. Door je weerstand te boosten natuurlijk! Wel is het handig om daarnaast te weten welke factoren een invloed kunnen hebben op je weerstand.

Wat is weerstand eigenlijk?
Met weerstand wordt de mate waarop je vatbaar bent voor infecties bedoeld. Weerstand is dan ook simpel gezegd een functie van het afweersysteem. Je afweersysteem beschermt je tegen bedreigingen van buitenaf, zoals bacteriën en virussen. Ook zijn er een aantal factoren die invloed kunnen hebben op je weerstand, namelijk:

  • Medicatie;
  • Ziekte;
  • Slaaptekort;
  • Stress;
  • Slechte voeding.

De gevolgen van een slechte weerstand
Wanneer je weerstand niet op peil is heeft je lichaam meer moeite met herstellen wanneer je ziek bent. Ook krijgen bacteriën en virussen meer kans om toe te slaan. Dit komt doordat micro- organismen, zoals bacteriën en virussen zich bij een mindere weerstand makkelijker kunnen ontwikkelen en delen.

Wist je dat virussen beter overleven door de kou. Daarom duiken virussen als griep- of verkoudheid over het algemeen in de herfst en de winter vaak op.

Daarnaast heeft weinig ventilatie in huis of op kantoren een negatieve invloed. Net als dat het dicht op elkaar zitten van mensen bijdraagt aan een eenvoudige verspreiding.

Weerstand verhogen doe je zo
Om je weerstand te verhogen kun je op verschillende manieren te werk gaan, namelijk:

  • Gezonde voeding: Door gezond te eten zorgt je voor inname van voldoende voedingsstoffen. Vooral spinazie, broccoli, boerenkool, sinaasappel en kiwi zijn rijk aan vitamines en echte weerstand boosters.
  • Supplementen: Om je weerstand verder op peil te houden kun je ervoor kiezen om extra vitamines en mineralen in te nemen. Let hierbij wel op; supplementen zijn een aanvulling op je normale voeding. Geen vervanging van! Het is en blijft dus belangrijk om gezond en gevarieerd te eten om zo alle benodigde voedingstoffen binnen te krijgen.
    Rust: Voldoende rust is van belang. Door je lichaam rust te geven krijgt deze de kans om te herstellen.
  • Hygiëne: De afgelopen tijd hebben we het al een ontelbaar aantal keer gehoord… Goed je handen wassen is een must! Door je handen gedurende 20 seconden goed te wassen met zeep verlaag je de kans op het overbrengen van infecties aanzienlijk.
  • Beweging: Beweeg bij voorkeur per dag 30 minuten!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Plein.nl