Coronakilo's

Ben jij de afgelopen tijd aangekomen? Je bent niet de enige… Door het vele thuis zitten en doordat we niet konden sporten zijn er stilletjes extra coronakilo’s bij gekomen. En dat is niet vreemd. We konden nou eenmaal minder bewegen, niet echt ergens heen en uit verveling grijpen veel van ons dan toch naar een lekkere – vaak niet zo gezonde – snack. Maar nu is het toch echt tijd dat die extra kilo’s er weer af gaan. Hoe je dat aanpakt?

Lichamelijk en geestelijk
Ondanks dat een paar kilo extra niet direct het einde van de wereld is, kan het wel invloed hebben op hoe jij je voelt over jezelf. Erger jij je aan die extra kilo’s en/of voel jij je somber. Dan kan dit zelfs omslaan in depressieve klachten. En dat willen we natuurlijk voorkomen!

Motiveer jezelf
Het bijhouden van de hoeveelheid die je beweegt motiveert. Een stappenteller of een wearable kan hierbij helpen. Deze registreert het aantal stappen die je zet op een dag en kan ertoe aanzetten dat je in ieder geval 10.000 stappen per dag zet.

Ook kun je samen met je collega wandelen of gebruik maken van de app ‘Ommetje’. Dit leidt tot een gezonde competitie en geeft plezier. Verder kun je natuurlijk daar waar mogelijk de trap nemen in plaats van de lift etc.

Ook zien we je graag bij Curves. Want door in ieder geval drie keer per week 30 minuten te bewegen – en wanneer mogelijk op de fiets of lopend naar jouw Curves te gaan – verbrand je behoorlijk wat. De combinatie van cardio- en krachttraining zorgt ervoor dat je niet alleen tijdens de workout meer calorieën verbrand. Sterkere spieren betekent namelijk meer spiermassa. En meer spiermassa verbruikt meer energie waardoor je ook in rust meer verbrandt.

Gezond en regelmatig
Wanneer je even niet lekker in je vel zit kan het zijn dat je eerder naar ongezonde snacks grijpt om daar je troost in te vinden. Toch zijn er ook andere manieren waarin je troost kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan muziek, dansen, wandelen, heerlijk douchen of in bad en meer. En heb je dan toch de neiging om naar zoetigheid te grijpen? Doorloop dan eens de volgende stappen:

  1. Ga na hoe graag je die ongezonde snack wil eten. Geef een score aan dat verlangen van 0 tot 10.
  2. Leid jezelf af door bijvoorbeeld een spelletje te doen of een stukje te wandelen.
  3. Ga vervolgens na hoe heftig het verlangen naar de ongezonde snack nu is. Is het cijfer gedaald?

Regelmaat in je voeding helpt om snacken tussendoor te voorkomen. Je lichaam went aan de momenten waarop er een maaltijd gepland wordt. Vul je koelkast met gezonde snacks. Heb je dan toch zin in een ‘extra’ tussendoortje, dan pak je eveneens sneller de gezonde snack.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.