sporten effecten

Wanneer het om sporten gaat worden er vaak redenen genoemd als ‘een strakker lichaam’ of ‘een plattere buik’. Maar er zijn ook genoeg redenen die je niet ziet aan de buitenkant van je lichaam. Redenen die het sporten WEL meer dan waard zijn! Ken jij ze alle tien al?

1. Minder vaak ziek
Sporten verbetert je weerstand. Hierdoor ben je beter beschermd tegen bacteriën en virussen waar je verkoudheden, griep of andere ziekten van krijgt. Hoe dit helemaal precies wordt veroorzaakt weten ze nog niet. Maar er zijn verschillende onderzoeken die suggereren dat twee tot driemaal per week sporten je weerstand wel degelijk een boost geeft!

2. Meer energie
Door te sporten verhoog je je metabolisme. Daarnaast wordt de aanmaak van het stofje dopamine verhoogt. Dit samen zorgt ervoor dat je energielevel al snel met 20% wordt verhoogd. Daarnaast kan het gevoel van vermoeidheid dalen met zo’n 65%! Beweeg je 2 tot 3 keer per week matig intensief, dan profiteer je al van dit voordeel.

3. Goed slapen
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat ruim 67% van de personen die regelmatig sporten aangaven goed te slapen. Hierbij maakt het niet uit of je in de ochtend, middag of avond sport.

4. Vrolijker de dag door
Tijdens het sporten maken je hersenen verschillende stofjes aan, waaronder stofjes die spanning en nervositeit verminderen. Een onderzoek suggereert zelfs dat een work-out met krachttraining de beste manier is om vrolijker de dag door te komen.

5. Gezonde hersenen
Onderzoek door het tijdschrift ‘Behavorial Brain Research’ geeft aan dat alleen cardiotraining al zorgt voor een toename in hormonen die worden geassocieerd met een goed geheugen.

6. Meer zelfvertrouwen
Wanneer je merkt dat je lichaam sterker wordt geeft dat een goed gevoel. Je zelfvertrouwen krijgt een boost! En dat zelfvertrouwen heeft ook weer invloed op de rest van je leven, bijvoorbeeld je werk en sociale leven.

7. Minder last van menstruatiepijn
Beweging helpt tegen menstruatiepijn. Door in beweging te komen, komt het hormoon endorfine vrij in ons lichaam. Dit hormoon is een natuurlijke pijnstiller die de buikpijn verlicht.

8. Beter in je werk
Weinig beweging is minder energie en minder creativiteit. Door te sporten verhoog je de productiviteit. Hierdoor presteer je dus ook beter op je werk!

9. Verlaagd risico op kanker
Onderzoek verricht door het Amerikaanse National Cancer Institute toont aan dat lichaamsbeweging de kans op borst- en baarmoederhalskanker verlaagt. Hoeveel je hiervoor moet sporten en om wat voor een soort work-outs het gaat is helaas nog niet duidelijk.

10. Creativiteit boost
Door te sporten kan het gebeuren dat je zomaar op een goed idee komt. Uit onderzoek van het tijdschrift Frontiers in Neuroscience blijkt dat personen die regelmatig sporten beter scoorden op creativiteitstests dan personen die niet sporten.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.