Suikervrij eten

Suiker zit in heel veel voedingsmiddelen die we tot ons nemen. Eigenlijk zouden wij vrouwen niet meer dan 25 gram suiker per dag mogen eten. Voor de beeldvorming: 25 gram is gelijk aan 5 theelepels en dat is niet veel. Gemiddeld nemen we zo’n 65 gram suiker per dag en dat is aanzienlijk meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 250 ml Cola bevat al 24 gram suiker en gaat dus behoorlijk snel. Het is dus belangrijk dat we minder suiker gaan eten. Hier een aantal tips om dit te doen.

1. Ken de benamingen
Suiker heeft heel veel verschillende benamingen. Om suiker te bannen uit je dieet is het dus handig dat je deze benamingen goed kent en deze kunt vermijden.

2. Lees de etiketten
Laat je niet verrassen en lees alle etiketten goed. Veel producten zijn al online te bekijken, hierdoor kun je ook alvast kijken wat er in zit. Maak thuis alvast je boodschappenlijstje zodat je vlot door de supermarkt kunt.

3. Kook met verse producten
In kant-en-klaar producten zitten vaak suikers. Wil je suikervrij eten? Bereid dan bijvoorbeeld je sladressing, tomatensoep en groenten vers, zodat je er zeker van bent dat er geen suikers in zitten.

4. Thee en koffie zonder suiker
Vaak vinden we een klontje suiker in de thee of koffie wel lekker. Echter is een suikerklontje ook vaak al 4 à 5 gram suiker. Laten staan dus!

5. Vloeibare suikers
Frisdranken zijn een bron van suikers. Met één glas cola heb je al je hele dagelijkse behoefte gehad. Als je suikervrij wilt eten dan is het al helemaal een no go. Dit geldt ook voor vruchtensappen en andere kant-en-klare drankjes. Probeer daarom het drinken te beperken tot water, thee en koffie.

Succes!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!