Piekeren

Kort door de bocht is het niet zo dat wanneer je start met mindfulness je stopt met piekeren. Je hoofd wordt niet helemaal leeg. Sterker nog, je gedachten gaan gewoon door. Wel ervaar je ze minder intens waardoor de gedachten minder invloed hebben op je welzijn.

Doordat je bij mindfulness van een afstand naar onder andere je gedachten kijkt, lijkt het al snel niet meer alsof er iemand in je hoofd je aan het opjagen wanneer je stress ervaart. Je leert je aandacht verdelen en bent bewust van je lichaam en je omgeving.

99-1
Kun je piekeren, en dan tegelijkertijd je gedachten wat af laten dwalen? Althans, verdelen over meerdere dingen waardoor je minder piekert?

Tijdens deze oefening begin je met denken over iets. Je mag dus eventjes daadwerkelijk piekeren over iets. Actief, maar dan met 99% van je aandacht. 1% van je aandacht breng je naar een geluid of een gevoel in je lichaam. Blijf bewust de 99-1 verdeling houden en je zult merken dat het piekeren minder heftig wordt.

Minder piekeren
Het is vaak niet makkelijk om te stoppen met 100% piekeren over iets wat je dwars zit. Wel kun je jezelf aanleren er controle over te krijgen door je aandacht te verdelen over meerdere dingen. Je gedachten gaan door, maar vele malen minder intens… Soms zullen ze zelfs afdwalen naar andere, ‘onbelangrijke’ dingen.

Ook kan het enorm helpen om je zorgen op te schrijven. Zo worden je (negatieve) gedachten inzichtelijk waardoor je makkelijker kunt zien of de gedachtes terecht zijn of zinloos.

Wist je dat het hierdoor zelfs kan gebeuren dat je ineens een oplossing weet te bedenken voor het probleem waarover je in eerste instantie aan het piekeren was? En het mooiste daarvan is… Wanneer je eenmaal een oplossing hebt kun je daarna lekker ontspannen en mindful zijn!

Heb vertrouwen in jezelf, laat los… Accepteer en kom tot rust.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Vriendin | Nu even nu | Mindfulness Dordrecht