zelfcompassie

Mindfulness en zelfcompassie zijn twee dingen die goed op elkaar aansluiten. Zelfcompassie is namelijk op een vriendelijke manier aandacht hebben voor jezelf. Wanneer je van jezelf houdt kun je ook van de mensen en de wereld om je heen houden. Begin dus bij jezelf en de rest volgt!

Bij mindfulness en zelfcompassie probeer je met dezelfde middelen dezelfde doelen te bereiken. Mindfulness is namelijk niet alleen maar minder stress, maar ook goed kunnen ontspannen en naar jezelf kunnen en durven luisteren. Je leert anders naar jezelf kijken en kunt door technieken met afstand bepaalde gedachten en handelingen bekijken.

Zo werkt zelfcompassie
Bij zelfcompassie is het belangrijk dat je dingen niet vanuit je hoofd doet, maar vanuit je lichaam. Wees vriendelijk tegen jezelf, niet door vriendelijk te praten tegen jezelf, maar door het ‘vriendelijk’ waarnemen van gevoelens en gedachten.

Dingen moeten niet, maar mogen. Acceptatie hoort daarbij. Dingen kunnen namelijk wel eens anders lopen dan gepland. En nee, dat is niet erg! Vergeef het jezelf, denk aan je ademhaling en ontspan.

Oefening baart kunst
Zelfcompassie bestaat dus niet uit vriendelijk denken, maar uit vriendelijk voelen. Wanneer je in opperste concentratie met iets bezig bent kan dit omslaan in een ‘strenge’ aandacht. Hierbij kun je vinden dat je moet ontspannen, maar helaas zal dat niet lukken.

Je hele lichaam verkrampt alleen nog maar verder doordat je zo bezig bent met het moeten en willen in plaats van luisteren, voelen en daarop inspelen. Probeer gedurende de dag de kwaliteit van je aandacht te verbeteren. Geef je over aan hetgeen dat je doet. Luister naar je lichaam en verbeter!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Nu even nu