Suiker

Suikers? Wij houden er misschien wel van, maar suiker houdt zeker niet van ons. Het is slecht voor onze taille, maar ook voor onze gezondheid. En wist je dat suiker zelfs een verslavende werking bevat?

Hoeveelheid
Een volwassen persoon eet gemiddeld 22 theelepels suiker per dag (en een kind zelfs 34). Om het even in perspectief te zien: een blikje cola van 0,33 liter bevat zo’n 10 theelepels.

Klachten
Naast het feit dat suiker niet bepaald fijn is voor je gewicht, zorgt het ook voor andere klachten. Denk bijvoorbeeld aan gewrichtspijn, migraine, stress, huiduitslag en een prikkelbare darm.

Minderen?
Je kunt natuurlijk per direct al je suikers aan de kant gooien, maar je kunt ook kijken of je het enigszins kunt verminderen.

Laat frisdrank lekker staan.
Frisdrank is een enorme suikerbom (denk even terug aan dat blikje waar we je net over vertelden).

Koffie zonder suiker.
“Maar ik heb maar één schepje suiker in mijn koffie.” Ja, dat is toch weer één schepje. En als je dan 5 koppen per dag drinkt, zijn dat toch weer 5 schepjes. Die je ook kunt laten staan. Zelfde geldt voor thee.

Extra eiwitten.
Eiwitten zorgen er voor dat jij sneller een vol gevoel krijgt, waardoor je minder zin hebt in een snaai-moment. En dus minder kans dat jij een koekje (suiker!) zult pakken.

Zorg voor goede vetten.
Heb je toch last van een snaai moment? Pak dan vooral een paar noten, een rolletje vis of eet toast met avocado!

Een goede nachtrust.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: slaap is belangrijk! In je slaap verbrand je vet, maar slaap zorgt er ook voor dat je eetlust verminderd. Als jij minder dan 8 uur slaapt, kan dat er voor zorgen dat jij meer behoefte hebt aan meer calorieën.

Af en toe mag het best.
Om vanaf nu te zeggen dat je nooit meer suiker zult innemen? Dat vinden we niet de juiste manier: af en toe mag best. Maar… Eet suiker met mate!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!