Olijven

Vetten werden jarenlang neer gezet als grote boosdoeners voor ons lichaam. Toch zijn er vetten die wel gezond voor je zijn en zelfs invloed hebben op je hormoonhuishouding en energie. Als we dan kijken naar olijven en olijfolie… Is dat dan gezond? Of valt dat behoorlijk tegen?

Verschillende vetzuren
Vetten kunnen worden onderverdeeld in verschillende vetzuren. Eenvoudig gezegd kunnen we ze verdelen in omega 3, omega 6 en omega 9. Handig om te weten is dat vetten nooit voor de volle 100% bestaan uit omega 3, omega 6 of omega 9. Het is altijd een mix van deze drie vetzuren.

Gezonde vetten kunnen helpen bij het verminderen van insulineresistentie. Dit is het voorstadium van diabetes type 2.

Olijven en omega 9
Olijven bevatten omega 9-vetzuren. Dit zijn enkelvoudig onverzadigde vetzuren die vallen in de categorie gezonde vetten. Andere voedingsmiddelen die hierop lijken qua vetzuren zijn avocado’s en verschillende noten. Ook zijn olijven rijk aan antioxidanten.

Antioxidanten zijn belangrijk voor ons lichaam om vrije radicalen in je lichaam te verminderen. Ook vormen ze een bron aan calcium.

Verschillende olijven en oliën
Olijven zijn er in verschillende soorten en maten. Dit komt doordat olijven worden geplukt wanneer ze nog niet rijp zijn. Onrijpe olijven zijn groen, hard en niet lekker qua smaak. De meeste olijven die we in de winkels zien zijn dan ook bewerkt.

Groene olijven hebben de tijd nodig om rijp te worden. Aangezien dit best even duurt worden de olijven bewerkt zodat ze sneller rijp zijn en de bittere smaak van een onrijpe olijf weg gaat. De bittere smaak wordt veroorzaakt door de stof oleuropeïne. Om de olijven snel rijp en niet meer bitter te maken krijgen de olijven een badje van bijvoorbeeld natriumhydroxide, ook wel bijtende soda. Het liefst willen we natuurlijk olijven die niet bewerkt zijn. Bij olijven vanuit de supermarkt is dit echter een lastig verhaal.

Ook olijfolie wordt bewerkt net als veel andere producten. Eigenlijk zou olijfolie niets meer moeten zijn dan de olie die komt uit een uitgeperste olijf. Wil je een zo natuurlijk mogelijke olijfolie? Kies dan voor een pure, koudgeperste extra vergine olijfolie. Deze olijfolie wordt op een natuurlijke manier geperst. Deze olie is niet (snel) in de supermarkt te vinden, maar wel bij een bedrijfjes die de olie rechtstreeks inkopen bij een olijfboer.

Meer informatie over olijven en hoe we voor de gek worden gehouden met onrijpe, bewerkte olijven vind je in deze interessante aflevering van de Keuringsdienst van Waarden. Zij zaten met dezelfde vraag en gingen naar aanleiding daarvan op onderzoek uit!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Energieke vrouwen academie