Vegetarisch eiwitrijke voeding eiwitten

Eiwitten hebben we nodig om ons energielevel op peil te houden en om het spierherstel te ondersteunen na het sporten. Vegetarisch en op zoek naar een goede bron van eiwitten? Deze groentes zitten er boordevol mee!

Spruitjes
Misschien niet de favoriete groenten van iedereen, maar spruitjes zijn een super bron. 100 gram spruitjes bevatten namelijk maar liefst 3,8 gram aan eiwitten. Daarnaast bevatten spruitjes ook vitamine C, kalium en vezels.

Gekookte maiskolf
Even geleden vertelden we al dat maiskolven een lekker en gezond alternatief zijn voor op de BBQ maar gekookt? Zijn ze nog gezonder! 100 gram gekookte maiskolf bevat gemiddeld 3,4 gram aan eiwitten. Een groot voordeel is dat je mais in veel verschillende gerechten kunt verwerken, dus kom maar op!

“Eiwitten houden ons energielevel op peil en ondersteunen het spierherstel na het sporten”

 

Kikkererwten
Kikkererwten zijn de perfecte vleesvervanger. Naast dat ze veel eiwitten bevatten – 7,5 gram bereid/20 gram gedroogd – zijn ze ook rijk aan ijzer, kalium, calcium, magnesium en vitamine B.

Verse spinazie
Gekookt of verwerkt in een heerlijke salade. Verse spinazie is veelzijdig en goed voor 2,5 gram aan eiwitten per 100 gram. Ook is spinazie goed voor ijzer wat belangrijk is voor de vorming van rode bloedlichaampjes en het zuurstoftransport in het lichaam. Handig om (nog) beter te presteren tijdens het sporten!

Zwarte bonen
In Nederland wordt over het algemeen vaak gekozen voor witte en bruine bonen… Toch zijn zwarte bonen zeker een aanrader. Zwarte bonen hebben een dikkere structuur waardoor ze perfect zijn voor vegetarische gerechten. Daarbij komt dat zwarte bonen veel antioxidanten, vitamines en mineralen bevatten. Wat betreft de hoeveelheid eiwitten? Een portie zwarte bonen van 100 gram is goed voor 9,0 gram!

Bronnen: Voedingswaardetabel  |  Live Strong  |  Mens en Gezondheid  |  Voedingscentrum