Invloed slaap sportprestaties

Elke 24 uur slapen we gemiddeld 8 uur. Heb je een keer te weinig geslapen of heb je een slechte nachtrust gehad dan merk je dat direct de dag erna. En wanneer je dan gaat sporten? Ook dan merk je het! Jouw nachtrust heeft namelijk een behoorlijke invloed op jouw sportprestaties. Niet alleen op de hoeveel energie die je hebt tijdens het sporten, maar ook op hoe snel jouw lichaam hersteld na het sporten. Maar hoe komt dit nou eigenlijk?

Voldoende slaap
Niet iedereen heeft even veel slaap nodig. Wel is het fijn een goed ritme te hebben. Door op een vaste tijd naar bed te gaan en weer op een vaste tijd op te staan, wordt het makkelijker om snel in slaap te vallen en goed door te slapen.

Slaap vs. spiermassa

Slaap je onvoldoende dan ben je prikkelbaarder en minder alert. Daarnaast zorgt slaap ervoor dat je lichaam de tijd heeft om te herstellen na een flinke workout.

Tijdens het sporten kunnen er namelijk kleine scheurtjes in je spieren ontstaan. Deze scheurtjes worden wanneer je slaapt hersteld. Tijdens je slaap maak je namelijk een groeihormoon aan die zorgt voor dit herstel.

Slaap je onvoldoende dan krijgt je lichaam niet de kans voldoende van dit groeihormoon aan te maken. Het gevolg hiervan is dat de spieren niet optimaal kunnen herstellen.

Regelmatige nachtrust
Je lichaam het meest efficiënt laten herstellen doe je door voldoende te slapen. Het aantal uur dat je gemiddeld moet slapen ligt over het algemeen tussen de 6 en de 8 uur. Hoeveel uur slaap jij nodig hebt is afhankelijk van jouw lichaam.

Door goed te luisteren naar jouw lichaam kun je uitvinden hoeveel uur per nacht je nodig hebt. Probeer wanneer je dit hebt uitgevonden het aantal benodigde uurtjes per nacht te pakken.

Kom je hoe dan ook lastig in slaap? Wellicht heb je wat aan deze ins en outs over melatonine!

Bron: Optimaal Sporten | Women’s Health