Weerstand op peil - r in de maand

Het is weer zover… De ‘r’ zit weer in de maand. Maanden met de letter ‘r’ erin staan bekend om het vele snotteren en de heersende griep. Daarnaast zijn de dagen korter met minder zonlicht en warmte. Zo aan het begin van de herfst is het dan ook belangrijk om aandacht te geven aan je weerstand. Hoe je hem op peil houdt?

Kies voor kleur
We hoeven natuurlijk niet te vertellen dat groente en fruit rijk is aan vitamines. Wel is het interessant om te weten dat kleurrijke groente en fruit vol zitten met vitamines die goed zijn voor onze neus en longen. Ze beschermen namelijk tegen infecties!

De Bètacaroteen die in deze voedingswaren zit wordt door ons lichaam omgezet in vitamine A. Je vindt Bètacaroteen onder andere in zoete aardappel, pompoen en rode biet. Ook oranje of rood fruit zijn een aanrader. Denk hierbij aan sinaasappel, abrikoos, mango en meloen.

Knoflook en ui
Zowel knoflook als ui worden veel gebruikt als smaakmaker in een gerecht. Maar wist je dat deze twee ook vol zitten met oliën die infecties tegengaan? Ook is zowel knoflook als ui goed voor de darmen en bevorderen ze een gezonde darmflora.

Vitamine D
Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Nou wordt dat in de herfst en de winter wat lastiger. Dagen worden korter… Ook is het vele malen minder lekker weer waardoor je minder naar buiten gaat. Gelukkig kun je ook extra vitamine D binnen krijgen via voeding. Namelijk door zalm, makreel, champignons en eieren te eten.

Vitamine D komt in voeding voor in twee vormen, namelijk ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). Beide worden onder invloed van de zon gevormd. Echter zit vitamine D2 ook in bepaalde paddenstoelen en schimmels. Vitamine D3 zit vooral in de huid van mens en dier. Vitamine D3 komt dan ook voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Ondanks dat de zon niet volop schijnt is het wel een aanrader om een lekkere wandeling te gaan maken. Want hé, alle beetjes helpen!

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Voedingscentrum | Mens en gezondheid