Sporten tijdens de zwangerschap

Je verwacht een kindje. Tijdens de zwangerschap wil je goed voor je lichaam blijven zorgen. Niet alleen voor je zelf, maar vooral voor een goede gezondheid van je kindje. Lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap is veilig en kan een keizersnede voorkomen. Wel is het belangrijk om te handelen met instemming van je gynaecoloog en om de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Eerder kon je al lezen over de do’s en don’ts van sporten tijdens de zwangerschap. Vandaag lees je over 9 suggesties om zonder zorgen te sporten en de veranderingen in je lichaam te verwelkomen.

  1. Luister naar je lichaam. Pas je training altijd aan de behoeftes van je lichaam aan. Voel je niet verplicht om continu in beweging te zijn. Luister naar je lichaam, elke dag weer!
  2. Ben je een echte sportvrouw? In dat geval mag je je over het algemeen in spannen tijdens de zwangerschap zoals je deed voor je zwager was. Let wel op; dit geldt zolang het comfortabel is. Merk je dat iets niet gaat of veel moeite kost, doe het dan niet of minder intensief. Jij moet je aanpassen aan jouw nieuwe lichaam… Jouw nieuwe lichaam niet aan het lichaam dat je had voordat je zwanger werd.
  3. Overleg met je gynaecoloog over wat je qua beweging voor ogen hebt. Sport daarnaast samen met een coach die expertise heeft op het gebied van sport tijdens de zwangerschap. Informeer sowieso je coach over je zwangerschap.
  4. Verloopt je zwangerschap soepel? In dat geval is 30 tot 40 minuten weinig intensieve training per sessie meer dan genoeg!
  5. Water, water, water! Water is onwijs belangrijk. Drink voor, tijdens en na het sporten. Zorg dat je voldoende gehydrateerd blijft.
  6. Let op je lichaamstemperatuur. Je lichaamstemperatuur mag niet hoger zijn dan 38 graden.
  7. Houd je hartslag in de gaten tijdens het sporten. Tijdens het sporten dient je hartslag altijd onder de 140 slagen per minuut te liggen. Dit betekent dat je tijdens het sporten regelmatig pauzes zult moeten nemen.
  8. Lopen na het sporten draagt bij aan het voorkomen en/of verminderen van gezwollen benen.
  9. Vermijd vloeroefeningen. Oefeningen waarbij je moet gaan liggen kun je beter even overslaan. Vanaf de vierde maand moet je vloeroefeningen waarbij je op je rug ligt helemaal vermijden.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: BonPrix