Andijvie

Andijvie is een bekende bladgroente die er in twee soorten is, namelijk de gewone andijvie en de krulandijvie. De gewone andijvie is de variant die we veelal in de winkel vinden. De krulandijvie daarentegen is wat steviger en sterker van smaak.

Handig om te weten
Bij het kweken van andijvie is het van belang om er op tijd bij te zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld witlof of een kropsla, schiet andijvie erg snel door in zijn groei. In de plant verschijnen in dat geval bloemen en zaden. Ook kan de plant dan doorgroeien tot een hoogte van wel 1,5 meter. Kroppen is dan ook belangrijk, vooral op warme dagen.

Het hele jaar door wordt er andijvie gekweekt in Nederland. Wil je de andijvie zo vers mogelijk hebben, dan kun je deze het beste tussen juni en oktober kopen. Dit is namelijk het oorspronkelijke groeiseizoen van andijvie. In de andere maanden wordt de groente veelal in kassen geteeld.

Wist je dat…

  1. Je andijvie prima zelf kunt kweken? In het voorjaar tot en met de zomer kun je andijvie eenvoudig in je eigen tuin kweken. Houd wel in de gaten dat niet alleen jij, maar ook rupsen en slakken dol zijn op de sappige blaadjes van de andijvie.
  2. Andijvie heerlijk is in smoothies? Heb je wat andijvie over, of wil je iets groens toevoegen aan je smoothie? Kies dan vooral eens voor andijvie. Andijvie is heerlijk in een smoothie met bijvoorbeeld banaan en sinaasappel.
  3. Qua smaak smaakt de krulandijvie een stuk bitterder dan gewone andijvie.
  4. Er in andijvie vaak veel zand zit? Het is dan ook aan te raden om de andijvie voor gebruik goed te wassen. Scheid de bladeren van elkaar en spoel het zand er tussenuit.
  5. Slappe andijvie weer ‘tot leven’ kan komen? Is de andijvie slapjes geworden dan hoef je dit niet direct weg te gooien! Leg de bladeren even in een koudwaterbad en je zult zien dat ze al snel weer een stuk steviger zijn.
  6. In Nederland ongeveer 700 hectare andijvie wordt geteeld?!

De voedingswaarden
In andijvie zitten onder andere de stoffen lactucopicrine en kaempferol. Deze stoffen zorgen voor een wat bittere smaak van andijvie. Er wordt wel eens gezegd; Bitter in de mond houdt het hart gezond.

Daarnaast helpen de bitterstoffen de lever bij ontgiftingsprocessen. Andijvie helpt hierdoor de leverwerking op peil te houden en de galstroom op gang te brengen. Lactucopicrine in andijvie kan helpen tegen malaria, bestrijdt pijn en kalmeert.

Naast deze twee stoffen vind je in andijvie natuurlijk ook vitamines en mineralen, vooral vitamine A en K, foliumzuur en verschillende soorten polyfenolen. Polyfenolen hebben vaak een sterke antioxidantwerking, kan ontstekingen remmen en het risico op cardiavasculaire ziektes verminderen.

Op de hoogte blijven van interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: A Healthy Life