Margriet Ransdorp Vakantiestress

Volgende week ga ik met vakantie en ondanks het huis ongeveer explodeert terwijl ik deze blog schrijf, moet ik eerlijk zeggen dat de vakantiestress bij mij erg meevalt. In mijn twee vorige blogs vertelde ik dat ik een citytrip had gemaakt met mijn vriendinnen. Dat was heerlijk, maar ik ben samen met mijn man ouders van 2 ‘levendige’ jongens van 8 en 9 jaar. Dus is het ook tijd voor een vakantie met mijn mannen. Zowel de jongens, als de club wil ik voldoende aandacht geven en daar in heb ik soms het gevoel dat ik tekortschiet. Welke vrouw heeft dat gevoel niet?

Het is nou eenmaal lastig om alle ‘ballen’ goed hoog te houden. In het voorjaar heb ik bijvoorbeeld echt wel veel last van stress gehad. Het was dan ook ironisch dat we bij Curves als landelijke promotie de anti stress dagen hadden. Stress uit zich bij mij middels een continu alert gevoel, een soort kriebel in mijn buik en alles moet en gaat gehaast. Daarnaast ben ik dan niet zo leuk voor mijn directe omgeving, weinig geduld en erg kortaf. Niet zo gezellig dus. Het was te druk, in de club, met de jongens en sociale verplichtingen. Eigenlijk te gek voor woorden, te druk met sociale verplichtingen, kennen jullie dat? Het maakt ook niet uit waar je druk mee bent, het komt altijd neer op het bewaren van jouw balans. Ik ervaar altijd stress wanneer ik geen tijd maak voor mezelf. Ik benadruk nota bene aan onze leden dat zij zichzelf voorop moeten stellen. Als je jezelf op de eerste plaats zet, dan heeft de hele rits die na jou komt (man, kinderen, familie, vrienden, collega’s enz.) daar ook baat bij. Het is altijd lastig om dat ook daadwerkelijk te doen. Ik heb gelukkig het vermogen om kritisch naar mezelf te kijken. Ik denk dat dit heel belangrijk is. Wat is er gebeurd en wat had ik anders kunnen doen? Alleen dan is het mogelijk om het in de toekomst anders te doen.

Ik heb dan ook echt actie ondernomen. Ik probeer mijn vrije dag anders in te delen zodat ik die dag ook echt vrij ben, want die stond normaal gesproken bij mij gelijk aan thuis werken. Daarnaast heb ik een Masterclass ‘Stress/Burnout, wat doe je eraan?’ gevolgd. Wat ik daar leerde waren eigenlijk allemaal open deuren zoals het maken van een lijstje van activiteiten waar jij energie van krijgt en een tweede lijstje met 6 mensen waar je energie van krijgt. Dat was ontzettend verhelderend! Een andere echte open deur is natuurlijk ook gezonde voeding! Gezonde voeding tegen stress houdt je energieniveau op peil. Je voelt je echt lichamelijk en geestelijk fitter. Daarnaast werd er veel tijd besteed aan positief omdenken. Dan denk je niet in problemen maar in mogelijkheden. ‘Je kunt golven niet stoppen maar je kunt wel leren surfen’.

Ik heb op maandag altijd mijn langste dag dan werk ik van 8 uur ‘s morgens tot 8 uur ’s avonds. Vaak als ik die maandag wakker wordt denk ik bij mezelf ‘pff dit wordt een lange dag’. Maar achteraf gezien heb ik op maandag altijd een leuke dag, omdat ik mijn werk nu eenmaal super leuk vind. Dus mijn voornemen is om direct bij de negatieve gedachte om te denken! ‘Oh ja, het is altijd zo’n leuke dag, ik heb er zin in!’ Ik ga een poging wagen om meer voor mezelf te kiezen, ik hoop jullie ook!

Fijne vakantie allemaal en probeer lekker te ontspannen en van elkaar te genieten.