Invloed van zuivel

Als kind leer je altijd dat melk goed voor je is. Je wordt er groot en sterk van. Maar is dat zo? De een zegt namelijk dat het drinken van melk belangrijk is voor spieropbouw en sterke botten, terwijl sojamelk op dit moment vele malen populairder is… De reden? Er zouden hormonen in normale melk zitten. Hoe zit dat nou?

Hormonen in melk
Laten we beginnen met het belangrijkste: In de melk die afkomstig is van Nederlandse koeien zitten geen toegevoegde hormonen!

Europa houdt namelijk nauwlettend in te gaten dat koeien geen hormonen toegediend krijgen om meer melk te produceren of sneller te gaan groeien. Wel zitten er natuurlijke hormonen in melk.

Van nature zitten er 50 verschillende hormonen in melk. Hierbij maakt het niet uit of de melk afkomstig is van een mens, een koe of een geit. Onder deze hormonen valt onder andere oestrogeen en progesteron. Dit zorgt er samen met andere voedingsstoffen voor dat een kalfje kan groeien en zich kan ontwikkelen in de eerste maanden van zijn leven.

Of deze hormonen schadelijk zijn voor ons als mens? Nee… “Uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheden hormonen in melk zo klein is, dat het geen invloed heeft op onze hormoonhuishouding. Ons lichaam maakt zelf veel grotere hoeveelheden hormonen aan dan wat je door een glas melk binnen kunt krijgen, waardoor je met een gerust hart een glas melk naar binnen kunt klokken”, stelt voedingsdeskundige Lisa Huiskamp gerust.

Lactose-intolerantie
Maar liefst 70% van de wereldbevolking heeft een lactose-intolerantie. In hoe erge mate dit het geval is verschilt per persoon. Mensen die lactose-intolerantie hebben maken weinig lactase aan. Lactase is een enzym dat aan wordt gemaakt in je dunne darm en ervoor zorgt dat lactose wordt afgebroken. Hierdoor kan je lichaam lactose eenvoudiger opnemen. Heb je lactose-intolerantie, dan komt de lactose onverteerd in je dikke darm terecht.

Door bacteriën begint de lactose te gisten waardoor je lucht in je darmen krijgt, een opgeblazen gevoel krijgt, winderig wordt of last krijgt van buikpijn en/of diarree. Ook kun je moe of lusteloos worden. Sommige mensen krijgen zelfs last van huidklachten wanneer ze lactose-intolerant zijn.

De voordelen van lactose
Zuivel zit vol met eiwitten, lactose, vetten en calcium. Deze eiwitten zijn belangrijk voor de groei en het herstel van de spieren. Ook levert lactose energie en vetten die onder andere zorgen voor een gebalanceerde hormoonhuishouding. Verder dienen ze als bescherming van de cellen en organen in je lichaam.

Zuivel bevatten de vitaminen A, D, B2, B12 en B11. Deze vitaminen zijn goed voor je ogen en de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Mineralen als calcium, kalium en magnesium zorgen ervoor dat je tanden en botten stevig blijven, je vochtbalans op pijl blijft en je lichaam zenuwprikkels goed kan overbrengen.

Kortom; een flinke lijst gezondheidsvoordelen!

Vervangers
Wil je melk vervangen, dan kun je dit doen door te kiezen voor amandel- of sojamelk. Let wel op; deze vervangers bevatten vele malen minder eiwitten en calcium. Voeg daarom voedingsmiddelen met calcium toe aan je eetpatroon, bijvoorbeeld zaden, noten, groene bladgroenten, cacao, bonen, broccoli, quinoa, eieren en linzen.

Meer interessante tips en weetjes over gezondheid, sporten en voeding? Like de Curves Holland Facebook pagina!

Bron: Womens Health