Alex van Kesteren over zijn ervaring als Curves franchisenemer
Bijna twee jaar geleden nam Alex van Kesteren de club Curves Waddinxveen over. Een sprong in het diepe, dat wel… Want ervaring in de fitnessbranche had hij op dat moment nog niet. Wel in de retail, maar dat is toch een andere tak van sport. Spijt heeft de ondernemer echter nog geen moment gehad.
,,Het is nog zoveel boeiender dan dat ik had verwacht’’, aldus Alex van Kesteren. ,,En ik sta versteld van onze leden; ze zijn zo loyaal aan ‘hun club’. Het draait hier niet alleen om het sporten, maar ook om het sociale contact. Dat maakt dat ik elke dag weer fluitend naar mijn werk ga.’’
Hoe ben je bij Curves terechtgekomen?
Ik wilde graag een eigen onderneming beginnen, maar had nog geen concrete ideeën. Toen tipte een vriendin mij dat de vestiging van Curves – waar zij werkte – te koop stond. Ik moest eerst ontzettend lachen, maar kwam er al snel achter dat Curves een uniek fitnessconcept is. Na een gesprek met directeur Frank Polman van Curves Holland werd ik zo mogelijk nog enthousiaster. Binnen een maand had ik een franchisecontract, een financiering én een prachtige locatie.
Als nieuwe ondernemer krijg je met veel zaken te maken… Hoe heb je de begeleiding vanuit Curves Holland ervaren?
Curves Holland heeft de afgelopen periode een groot aantal stappen gezet om zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren. Zo is onlangs een intern keurmerk geïntroduceerd, de Shining Star. Om voor dat keurmerk in aanmerking te komen, moet je als club voldoen aan een groot aantal eisen. Centraal uitgangspunt van het Shining Star-programma is de wens om een uniforme ervaring in alle vestigingen te bieden. Klanten verwachten immers dezelfde kwaliteit en service, ongeacht in welke club ze binnenkomen.
Heeft jouw club inmiddels dit ‘felbegeerde’ keurmerk?
Ja, sinds 31 januari zijn we een Shining Star club! Dit betekent dat we door Curves Holland erkend worden als elite club. Clubs die de onderscheiding ontvangen moeten aan een lange checklist met verschillende categorieën voldoen. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken naar de veiligheid en uitstraling van het pand, de begeleiding van de leden en expertise van het personeel. Stiekem wisten we al wel dat we het niet verkeerd deden, maar het is fijn als dat door Curves Holland wordt bevestigd.
In juni 2016 is je club officieel geopend door een Waddinxveense wethouder. Als je nu terugkijkt op de afgelopen periode, wat springt er voor jou uit?
We hebben inmiddels een aantal hoogtepunten achter de rug. Zo is het aantal leden verdubbeld. Het gaat daarbij om nieuwe klanten, maar ook om oud-leden die weer zijn teruggekeerd. Maar wat ik eigenlijk nog veel belangrijker vind, zijn de reacties van onze leden. Mijn medewerkers en ik krijgen zulke lieve, hartelijke reacties. Over het concept, de medewerkers en de gezelligheid in onze club…. Dat voelt echt als een warm bad.
Verder verbaas ik me er over hoe loyaal onze leden zijn, hoe betrokken bij ‘hun club’. Zo hebben we in december met ruim 20 dames deelgenomen aan de Santarun in Waddinxveen. Op die manier hebben we geld ingezameld voor een aantal lokale goede doelen. Onze leden waren – net als de andere deelnemers – verkleed als kerstman en het was echt een feestje!
Ook hebben we in november 2017 met een loterij en 12 uur onafgebroken sporten 900 euro ingezameld voor Pink Ribbon en het lokale hospice. Als ik dan zie hoe mijn medewerkers en de leden zich hier voor inzetten, dan maakt me dat heel trots.
Jullie zijn vorig jaar verkozen tot beste fitnessclub van Waddinxveen. Dat was vast ook een bijzonder moment?
Absoluut! We zijn bij de Dutch Fitness Awards uitgeroepen tot gemeentewinnaar ‘Fitnessclub van het jaar’. Daarnaast mocht ik samen met mijn collega’s tijdens de officiële uitreiking in Aalsmeer een zilveren award in ontvangst nemen. Die prijs wordt uitgereikt aan fitnessclubs met een gemiddelde klantenbeoordeling van minimaal een 9, op het gebied van prijs/kwaliteit verhouding, resultaatgerichtheid, veiligheid, communicatie en enthousiasme. Curves Waddinxveen haalde niet alleen de meeste stemmen, maar ook de hoogste cijfers.
Waarom was die prijs zo belangrijk voor jou en je collega’s?
We doen onze uiterste best om onze klanten zo goed mogelijk te begeleiden. Het is voor ons dan ook een geweldig compliment dat zo veel leden op ons hebben gestemd en dan ook nog eens zulke hoge cijfers hebben uitgedeeld. Dat is toch een teken dat ze waarderen waar we mee bezig zijn.
Misschien nog wel leuker waren de reacties op Facebook toen we de uitslag deelden. Ruim 150 leden lieten een ‘like’ of een reactie achter, zoals: ,,Wauw, dat is super zeg, dik verdiend. Jullie maken het voor ons een feest om te komen sporten’’ en ,,Dik verdiend. Ben er trots op lid te zijn van ‘onze club’. Jullie zijn een topteam’’. Dan krijg ik echt wel even blosjes op mijn wangen. En het maakt dat ik nog meer mijn best wil doen, om deze prijs ook in 2018 binnen te slepen.
Je geeft aan dat je het belangrijk vind dat jij en je collega’s de leden op een zo goed mogelijke manier begeleiden. Is dat ook de reden waarom je een samenwerking bent aangegaan met een lokale fysiotherapiepraktijk?
Dat klopt. Ik vind het belangrijk om samen te werken met lokale ondernemers, vooral op het vlak van welzijn en gezondheid. In dat kader werken we ook samen met een praktijk voor fysiotherapie, Praktijk Joosten. Eén keer per maand komt er nu een fysiotherapeut bij ons over de vloer, aan wie onze leden vragen kunnen stellen. Dat wordt heel erg gewaardeerd.
Ik merk dat veel vrouwen die zich bij ons aanmelden te kampen hebben met fysieke problemen, zoals bekkeninstabiliteit of fybromyalgie. Daarom besteden we veel aandacht aan de intake en geven we al onze nieuwe klanten de eerste vijf keer dat ze komen 1-op-1 begeleiding, zodat ze de oefeningen goed uit kunnen voeren.
Ik merk daarbij dat ik me zelf steeds verder ontwikkel op het vlak van fitnessbegeleiding, en dat komt mede door de ondersteuning vanuit Curves Holland. Zo moet je sommige klanten echt wel eens aanmoedigen om over hun eigen grenzen heen te gaan, maar voor anderen vervul je meer de rol van ‘grensbewaker’. Als mensen echt forse problemen hebben op het fysieke vlak, dan is het essentieel dat je hen extra goed begeleidt, zodat ze de volgende dag ook nog soepel kunnen bewegen. Dat betekent dat je elke individuele klant echt moet kennen, je moet weten wat iemand aankan of juist niet. Anonieme klanten hebben we bij Curves Waddinxveen niet, we kennen onze dames en leveren puur maatwerk.
Je gaf al aan dat je geen spijt hebt van je beslissing om een eigen Curves vestiging te starten. Maar er zullen toch ook wel dieptepunten zijn geweest? Het klinkt nu allemaal wel erg positief.
Ik ging er bij aanvang wel van uit dat ik als ondernemer ook dieptepunten zou meemaken. Dat het best heel lastig zou zijn om een succesvolle onderneming op te zetten en om de verantwoordelijkheid te dragen voor je personeel en de vrouwen die bij je komen sporten. Natuurlijk zijn er wel eens dingen die even iets minder lekker lopen, maar van echte dieptepunten is gelukkig nog geen sprake geweest.
Ik vind het heerlijk dat ik mijn eigen ‘toko’ kan runnen en niet meer voor een baas hoef te werken. Ik kan me eerlijk gezegd niet meer indenken dat ik weer in loondienst zou gaan. Ik liep laatst door de Haarlemmerstraat in Leiden, waar ik jarenlang in een winkel heb gestaan en dacht alleen maar: wat ben ik blij dat mijn eigen Curves franchise run. Ik dacht toen dat ik gelukkig was, maar nu heb ik echt mijn ideale werkplek gevonden.
Wat zijn je plannen voor de komende jaren?
We gaan dit jaar starten met het EE-programma van Curves. Op die manier willen we nog meer inzetten op een persoonlijke en intensieve coaching van onze leden. Natuurlijk zijn advertenties en persaandacht belangrijk voor een ondernemer, maar ik vind het veel mooier als onze 250 leden ambassadeurs worden van onze club. Dat klanten aan ons vragen of ze alsjeblieft iemand mee mogen nemen om te komen sporten… Dat weet je pas echt; we doen het goed.
Curves zoekt ondernemers door heel Nederland. Interesse in het openen van een Curves club? Neem een kijkje op onze website www.curves.nl/franchise/ of je kunt ons bellen op 026 – 3590 575.