Gezondheidseffecten volkoren

Het is zo’n beetje algemeen bekend dat volkoren producten nou eenmaal gezonder zijn dan witte graanproducten. Aangeraden wordt dan ook zoveel mogelijk witte graanproducten als mogelijk te vervangen door volkoren varianten. Maar wat is volkoren nou eigenlijk? Wat maakt het anders dan witte graan producten en welke gezondheidseffecten heeft het?

Volkoren vs. Witte graanproducten
Het verschil tussen volkoren en witte graanproducten is eigenlijk heel simpel. Beide worden ze gemaakt van graankorrels. Een graankorrel bestaat uit drie verschillende delen; de meelkern (het binnenste), de kiem (deze zit onderin) en de zemel (het vliesje).

De kiem en de zemel bevatten de meeste voedingsstoffen van de hele graankorrel. Volkoren producten zijn gemaakt van de hele graankorrel. Witte graanproducten zijn daarentegen alleen gemaakt van de meelkern.

De gezondheidseffecten
Wist je dat volkorenproducten het risico op hartziekten en diabetes type 2 verlagen? Eet je gemiddeld zo’n 90 gram volkoren producten per dag in plaats van witte graanproducten, dan heb je 25% minder risico op bepaalde hartziekten.

Bij diabetes type 2 heeft de inname van 60 gram volkorenproducten per dag ten opzichte van witte graanproducten een gunstig effect op een stabielere bloedsuikerspiegel. Ook hangt het eten van 90 gram volkoren producten tegenover witte graanproducten samen met een 10% lager risico op darmkanker.

Dat volkoren graanproducten meer vezels bevatten dan graanproducten gemaakt van bloem spreekt voor zich. Het gezondheidseffect van volkoren producten wordt dan ook grotendeels veroorzaakt door de graanvezels.

Nu denk je misschien… Dan kan ik beter toch alleen vezels eten? Dat is echter niet waar. De meeste verbanden tussen vezels en gezondheidseffecten zijn gevonden met het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels en niet met het eten van geïsoleerde vezels.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels zijn dan ook beter dan vezels alleen. De verbanden met bovengenoemde ziekten lijken het sterkst te zijn voor vezels uit volkorengranen.

Bron: Voedingscentrum Volkoren & Vezels