Lachmeditatie

Blijven lachen… Wat er ook gebeurt! Lachen is leuk en gezond. Geen wonder dan ook dat het als vorm van therapie en meditatie gebruikt kan worden. Maar wat is lachmeditatie precies? Hoe werkt het en wat zijn de voordelen?

Het verschil tussen lachtherapie en lachmeditatie
Wanneer je lachtherapie volgt ga je met behulp van een therapeut aan de slag. Deze therapeut zet lachen bewust in om bij een cliënt een bepaald therapeutisch effect te bereiken. Dit in tegenstelling tot bij lachmeditatie. Wel is het mogelijk dat lachmeditatie een therapeutisch effect heeft bij mensen. Echter is dat niet hetgeen wat je er bewust mee op zoekt. Lachtherapie wordt vrijwel altijd aangeboden aan een individu, terwijl lachmeditatie bijna altijd in een groep wordt gedaan.

Lachmeditatie brengt je, net als andere vormen van meditatie, in het hier en nu. De stilte die volgt na het lachen benadrukt en verdiept deze ervaring nog eens extra.

Waar komt het vandaan?
Lachmeditatie vindt zijn oorsprong in de jaren zeventig. Het komt oorspronkelijk uit India en is ontwikkeld door Osho (ook wel bekend als Bhagwan). Osho is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van verschillende meditatievormen. Lachmeditatie is er daar een van. Vormen van lachmeditatie zijn erop gericht om stress van dagelijkse bezigheden te doorbreken en ruimte te geven aan onderdrukte gevoelens en verlangens.

Wat doet lachmeditatie met je?
Lachmeditatie kan worden ingezet om te ontspannen en om er vrolijk door te worden. Wanneer je lacht maakt je lichaam namelijk endorfine aan. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Je lichaam maakt dit hormoon zelf aan en geeft je een goed gevoel.

Verder doorbreekt lachen het denken. Feit is dat lachen en denken tegelijk lastig gaat. Je lacht namelijk om het hier en nu. Door aan lachmeditatie te doen word je je dus heel bewust van het moment. In de stilte die daarop volgt ben je vervolgens vele malen bewuster van de gedachten die dan als eerst in je op komt. Op die manier leer je bewust omgaan met gedachten die je wel of niet wil hebben.

Ook veroorzaakt lachen een relativerend en bevrijdend effect. Je kunt problemen eenvoudiger relativeren en er wat lichter mee om gaan.

Zo werkt het!
Begin bij lachmeditatie met een fysieke warming-up. Deze bestaat uit een aantal vrolijke oefeningen om het lachen al enigszins op te wekken. Daarna volgt het lachgedeelte. Hierbij begin je met een glimlach waarna je na enige tijd in de buurt komt van een slappe lach. Wanneer het weer wat rustiger is geworden sluit je de meditatie af met een ontspanning in stilte. Probeer hierbij goed te voelen wat lachen met je geest en lichaam heeft gedaan.

Lachen is gezond, leuk en maakt je mooi!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, interessante tips tijdens deze periode en leuke home workouts? Like de Curves Holland Facebook pagina.

Bron: Women’s Health