Het geheim van franchise is geen geheim
De aflevering waarin de oprichters van Curves stiekem undercover gaan is alweer 10 jaar geleden uitgezonden. Toch blijft het een razend populaire video op het YouTube kanaal van Curves Holland. Gary en Diane deden dan wel mee aan het programma Secret Millionaire, maar aan het Curves concept is niets geheim. Want de kracht van franchise zit natuurlijk juist in het delen van je expertise en kennis.
Van jonge miljonair naar groot faillissement
Oprichter van Curves Gary Heavin opende samen met zijn vrouw hun eerste Curves club in 1992 in Harlingen, Texas. Drie jaar later kon hij al gaan beginnen met het franchisen van de unieke formule en groeide binnen no-time uit tot de nummer één in vrouwenfitness wereldwijd. De snelheid van dat succes zit hem naast het bedienen van een grote vergeten doelgroep in de fitnessbranche, ook in het belang van goede lokale marktbewerking. Gary had aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het is om succesvol leiding te geven aan vestigingen verspreid over verschillende regio’s. Voordat Curves überhaupt bedacht was, stevende de jonge miljonair voor zijn 31e al af op een groot faillissement. En na ook daadwerkelijk failliet te zijn gegaan met deze eerste fitnessketen besefte hij dat een club het beste geleid kan worden door iemand die er eigenaar van is, iemand die de regio goed kent en iemand die om de club geeft zoals alleen een eigenaar dat kan. Hij stond te ver van zijn voormalige sportscholen af om het succes van de keten te behouden.
Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste Curves franchisenemers werden aangetrokken. Franchisegever en franchisenemer hebben samen een gemeenschappelijk doel: de Curves formule zo succesvol mogelijk maken. Beide partijen doen vooral datgene, waar zij sterk in zijn. De franchisegever is verantwoordelijk voor de aansturing van de totale organisatie, waarbij het accent met name ligt op de ontwikkeling en het beschermen van de formule. De franchisegever levert succesvolle tools aan en biedt de juiste ondersteuning zodat franchisenemers zich volledig kunnen richten op de dagelijkse gang van zaken in hun club(s). Zo worden zij niet afgeleid door tijdrovende zaken als het ontwikkelen van een folder of onderzoek doen naar leveranciers. De franchisenemer kan zijn aandacht geven aan wat er moet gebeuren om binnen zijn regio de formule zo succesvol mogelijk te exploiteren. Hierbij mag je vissen in een vijver van jarenlange kennis en ervaring. Dat de vijver van Curves inmiddels al 27 jaar een bron van succesvolle informatie is, is iets waar we uiteraard ontzettend trots op zijn.
Heb jij een groot netwerk en weet jij als geen ander jouw lokale markt te bewerken? Meld je aan dan aan voor ons vrijblijvende kennismakingstraject. Klik hier voor meer informatie over Curves Franchise of stuur een e-mail naar sales@curves.nl