Weerstand Boosten Granaatappel

Met het wisselende weer kan onze weerstand best een steuntje in de rug gebruiken. Veel mensen beginnen te snotteren en ja… Begint de een, dan is het wachten tot ook jij aan de beurt bent! Toch kun jij jezelf eenvoudig net dat beetje extra beschermen tegen deze winterse ziektekiemen. Hoe? Met een aantal eenvoudige voedingsmiddelen die je weerstand boosten natuurlijk!

Granaatappel
Granaatappels bevatten veel kalium, vitamine A, C en E en verschillende antioxidanten. Door de stof ellagitine, oftewel ellaginezuur, heeft granaatappel niet alleen een preventieve werking tegen kanker en hart- en vaatziekten… Ook zouden de rode pitjes ontstekingen remmen, de bloeddruk verlagen, zorgen voor een mooie huid en overgangskwalen verminderen.

Tomaat
Tomaten zijn niet alleen lekker. Ze zijn ook een rijke bron aan vitamine A, B en C, kalium, fosfor en magnesium. Daarnaast bevatten tomaten het stofje lycopeen. Dit is een antioxidant dat je lichaam kan beschermen tegen schadelijke invloeden en wat onder andere bekend staat om zijn beschermende effect tegen huidkanker.

Ook gekookt zijn ze erg voedzaam dus gebruik ze in de pasta, in soepen maar ook in je salade.

Chilipeper
Peper, en dan vooral chilipepers, zorgen ervoor dat je bloed wat dunner wordt en stimuleren het vrijkomen van het hormoon endorfine.

Hoe dit komt? Chilipepers bevatten capsaïcine. Capsaïcine is het stofje dat ervoor zorgt dat pepers scherp smaken. Ook kan dit stofje voorkomen dat neuropeptiden ontstekingen in je lichaam kunnen veroorzaken.

Verder bevatten chilipepers bètacaroteen. Dit stofje wordt in ons bloed automatisch omgezet tot vitamine A wat DE vitamine is die helpt bij de bestrijding van infecties.

Gember
Een favoriet van velen is gember, en terecht! Gember is een soort wondermiddeltje dat bomvol zit met antioxidanten. Behalve dat helpt het je lichaam ook sneller herstellen na inspanning en stimuleert het de bloedcirculatie.

Bronnen: Womens Health  |  Mijn Voedingsplan  |  Optimale Gezondheid  |  Mens en Gezondheid  |  Wikipedia  |  Gember Gezond